Institut de Ciències de l’Educació Josep Pallach (ICE)

Xarxa Interuniversitària en A. Cooperatiu

Xarxa d'Innovació Docent

La xarxa XINTERAC sorgeix de la necessitat de produir sinergies entre els membres que la formen. L’origen de la xarxa és fruit de  les sessions de discussió i de treball en el marc del Symposium internacional: Aprenentatge Cooperatiu a la Universitat, celebrat a Girona el 2019, en el que va fer palesa la necessitat d’establir relacions estables entre el grups de recerca interessats en aprenentatge cooperatiu, mitjançant la creació de la Xarxa Interuniversitària en Aprenentatge Cooperatiu. La xarxa té com a objectiu compartir projectes i resultats, organitzar accions puntuals de trobada i de debat, adequar dinàmiques d'intervenció i gestar projectes compartits i competitius a nivell nacional i internacional.

Estem convençuts que ha arribat el moment de promoure l’expertesa dels grups de recerca que implanten l'AC a les aules universitàries. Volem crear espais vivencials impregnats d'aprenentatge sostenible i de creativitat. És imprescindible preparar el professorat per tal que optimitzi i contextualitzi tant els problemes com les possibles solucions de la intervenció educativa d'ensenyament i aprenentatge.

L’equip de professors que formem aquesta xarxa interuniversitària en AC apostem per posar de manifest l’AC i reflexiu com a metodologies actives per al desenvolupament integral, transversal, creatiu, crític, sostenible i reflexiu de l’alumnat universitari.

La xarxa vol posar èmfasi en el desenvolupament del pensament crític dels estudiants, de l’acció estratègica i les relacions interpersonals mitjançant un conjunt de pràctiques estructurades i dirigides pel professor/a. Vol desenvolupar un procés d’aprenentatge a través de la reflexió i la retroalimentació del professor/a principalment durant el procés del treball cooperatiu a l’aula.

L’objectiu general de la XINTERAC és la formulació de models  d’aprenentatge cooperatiu per a l’Educació per al Desenvolupament Sostenible.

Aquest objectiu es concreta:

• Promoure a través de la metodologia cooperativa i reflexiva enfocaments educatius sostenibles que fomentin els ODS.
  • Fomentar un enfoc pedagògic de docència universitària en equips interdisciplinaris amb  de diferents universitats catalanes i europees.
  • Establir equips interconnectats en educació superior.
  • Desenvolupar sistemes de pensament crítics i reflexius .
  • Fomentar l’aprenentatge dels estudiants de manera crítica, creativa, social i responsable, a més de promoure l’adquisició d’habilitats socials i competències clau.

Cooperative Learning for Sustainable Development and Education; Locating Cross-Educational Approaches to Develop SDGs

Membres Centre
Joan Arumí Prat Universitat de Vic