Institut de Ciències de l’Educació Josep Pallach (ICE)

Aprenentatge Basat en Reptes

Grup d'Innovació Docent

La proposta de creació del Grup d’Innovació Docent (GID) Aprenentatge Basat en Reptes (ABR) té per finalitat impulsar la metodologia d’ABR en diferents estudis de grau i màster de la Facultat d’Educació i Psicologia (FEP), amb l’objectiu de transformar i innovar els sistemes d’ensenyament-aprenentatge de la docència universitària.

+ informació

És nombrós el professorat vinculat a la FEP preocupat per innovar les metodologies amb què hem de treballar a l’educació superior, ja sigui participant en GID i Xarxes d’Innovació Docent (XID) de l’ICE “Josep Pallach”, com editant publicacions sobre l’aplicació de diverses metodologies docents tant en llibres com en articles i en congressos especialitzats.

En aquest GID  ens volem centrar en l’Aprenentatge Basat en Reptes (ABR), que un petit nucli de professorat de la FEP, hem portat a terme durant els darrers anys gràcies, i que ara volem ampliar a un major nombre de professorat i estudis de la FEP i, si podem més endavant, a d’altres estudis de la universitat.

La innovació centrada en l’ABR, va sorgir del convenciment que  la integració de les persones en un món cada vegada més globalitzat, l’era internet i els canvis tecnològics que aquesta ha comportat, han transformat les maneres d’aprendre i, per tant, les competències, habilitats i actituds que han de desenvolupar els estudiants universitaris. Aquest fet ens obliga a cercar les formes d’ensenyar que millor s’adeqüin a la seva formació. Això ens va portar a reflexionar sobre la profunda transformació que necessita la formació inicial del professorat i la d’altres estudis de l’àmbit educatiu.

Objectius de la GID ABR

Objectiu General

Aplicar la metodologia de l’Aprenentatge Basat en Reptes mitjançant processos de cocreació a diferents estudis de grau i màster de la FEP, amb la finalitat de generar un efecte transformador a la docència universitària, generar recursos i instruments per aplicar i avaluar reptes formatius, col·laborar amb d’altres agents educatius, incorporar aspectes de sostenibilitat, perspectiva de gènere i diversitat familiar en els reptes, difondre els seus resultats i estimular que s’incorpori en aquest grup altre professorat de la FEP.

Objectius específics:

• OE 1: Revisar les metodologies amb que actuem el professorat que participa d’aquesta GID i valorar la seva idoneïtat per formar els estudiants d’educació en relació a les necessitats educatives actuals.
  • OE 2: Detectar les necessitats formatives en relació a l’ABR i els processos de co-creació.
  • OE 3: Integrar a agents educatius externs en les discussions del GID ABR.
  • OE 4: Generar models, recursos i instruments per aplicar i avaluar l’ABR i processos de co-creació en els diferents estudis.
  • OE 5: Enregistrar, publicar, avaluar i difondre les aplicacions realitzades.
  • OE 6: Estimular que d’altre professorat de la FEP es sumi a la GID.
Membres Departament
Yenisel Acosta Inchaustegui Didàctiques Específiques