Institut de Ciències de l’Educació Josep Pallach (ICE)

Transversalització de Gènere

Grup d'Innovació Docent

En la convocatòria de subvencions per a projectes d’innovació docent que va dur a terme el rectorat el curs 2016-17 la Facultat de Dret va presentar un projecte de transversalització de gènere en els nostres estudis, realitzant una prova pilot pel cas dels graus de Criminologia i Ciències Polítiques i de l’Administració. Al voltant del desenvolupament del projecte s’ha conformat un grup d’innovació docent.

Més informació

Es partia de la constatació d’una manca de perspectiva de gènere en els estudis que es realitzen a la Facultat i no només en els continguts docents sinó també en les bibliografies que utilitzem; les xerrades, conferències o seminaris que organitzem; les metodologies que emprem; els TFG, etc. La transversalització de la perspectiva de gènere a l’educació superior és una pràctica molt estesa a Europa i EUA, i ha començat a introduir-se de manera recent a algunes universitats espanyoles, gràcies en part a un marc normatiu que així ho encomana, tant a nivell europeu com estatal (art. 25 de la LO 3/2007, d'igualtat efectiva entre dones i homes) i també en l'àmbit català (art. 28 de la Llei 17/2015, d'igualtat efectiva de dones i homes).

Actualment a Catalunya també hi ha iniciatives d'avaluació i impuls de la incorporació de la perspectiva de gènere en la docència d'aquesta àrea de coneixement, com és el cas de la realitzada a la UPF. En aquesta s'han identificat tres àrees d'intervenció: la transferència i transmissió de coneixements (reconeixement i visibilització de referents no masculins en la disciplina), continguts (incorporació del gènere com a categoria i de les dones com a subjecte sociohistòric) i, finalment, les estratègies educatives (modificació de metodologies que promoguin una participació a l'aula hegemònicament masculina). En el cas concret de la Ciència política existeix una experiència pionera a Galícia (el projecte Género y Política) de la que en va resultar un manual utilitzat en la docència.

Objecte de treball

Així doncs, en la línia de les iniciatives ja existents, proposem realitzar una tasca d'innovació docent centrada en els tres àmbits esmentats, que hauria de tenir dues etapes: en primer lloc caldria realitzar un diagnòstic sobre la situació actual, dut a terme per un expert extern i amb el suport del personal docent.  Aquest diagnòstic hauria d'incloure indicadors per al seguiment de l'evolució en aquest terreny i recomanacions de millora. En segon lloc caldria realitzar una estratègia de sensibilització, formació i treball amb recursos concrets amb el personal docent, per tal que disposin de les eines i capacitats necessàries per a poder traslladar les recomanacions esmentades a la pràctica educativa habitual.

El grup es constitueix per anar desenvolupant aquest projecte d’innovació docent i alhora per treballar més en general al voltant de la introducció de la perspectiva de gènere als nostres estudis. Així doncs, poden establir-se sinergies positives amb la resta de la Facultat estenent-se la prova pilot, així com també desenvolupar col·laboracions amb altres graus de la Universitat per tal de poder activar amb èxit pràctiques de transversalització de gènere.

Membres Departament
Eva Beneit Vila Dret Privat