Grup de recerca en Ecologia aquàtica continental (GRECO)

Estructura i funcionament de comunitats i ecosistemes aquàtics

Línia de recerca

Investigadors permanents: Dani Boix, Stéphanie Gascón, Xavier D. Quintana, Anna Romaní, Sergi Sabater

Els objectius principals d'aquest línia de recerca són:

1. comparació de les aproximacions taxonòmiques i funcionals en l'estudi de l'estructura de les comunitats aquàtiques;
  2. aproximacions basades en la talla en l'estudi de les interaccions tròfiques de les comunitats aquàtiques;
  3. i canvis temporals i espacials en l’estructura de comunitats.

Una aproximació basada en la mida organisme és complementària a un enfocament taxonòmic, no redundant. Per tant, la combinació de perspectives basades en la taxonomia i en la mida en l'estudi de l'estructura de la comunitat porta a una millor comprensió del funcionament ecològic dels ecosistemes aquàtics. Tots dos enfocaments ens ajuden per tal de comprendre els patrons temporals i espacials observats en les comunitats aquàtiques, així com per identificar els principals factors que regulen processos ecològics com ara la successió, la dispersió, la migració diària, la depredació, la competència o l’ús del microhàbitat.

A nivell de les comunitats microbianes aquàtiques, l’estructura de la comunitat es pot estudiar també des d’una vessant taxonòmica (amb la utilització de tècniques moleculars) i funcional (a partir per exemples de l’anàlisi de la capacitat d’utilitzar compostos orgànics diversos). En les comunitats microbianes ens podem trobar exemples amb més o menys redundància funcional i una major/menor plasticitat funcional el que suposarà una resposta diferent en front a pertorbacions o canvis ambientals.

Publicacions representatives:

Boix D et al. 2011. Environmental influence on flight activity and arrival patterns of aerial colonizers of temporary ponds. Wetlands 31: 1227-1240.

Compte J. et al. (in press). Microhabitat selection and diel patterns of zooplankton in a Mediterranean temporary pond. Hydrobiologia.

Gascón S. et al. 2013 The effects of Aphanius iberus predation on an aquatic community: diel changes and the role of vegetation. Fundamental and Applied Limnology 182: 75-87.

Quintana X.D. et al. 2015. Predation and competition effects on the size diversity of aquatic communities. Aquatic Sciences 77: 45–57.

Ruhí A. et al. 2013. Nestedness and successional trajectories of macroinvertebrate assemblages in man-made wetlands. Oecologia 171: 545-556.