Grup de recerca en Ecologia aquàtica continental (GRECO)

Conservació i gestió d'ecosistemes aquàtics

Línia de recerca

Investigadors permanents: Dani Boix, E. García-Berthou, Stéphanie Gascón, R. Moreno-Amich, Xavier D. Quintana, Anna Romaní, Sergi Sabater, Anna Vila-Gispert, Lluís Zamora

EL GRECO ha tingut una important participació en projectes europeus LIFE i altres projectes de restauració o conservació, amb forta interacció i suport a ajuntaments i altres administracions locals o bé a empreses relacionades amb la gestió i tractament de les aigües continentals.

El grup ha coordinat el projecte Life Pletera  (LIFE13 NAT/ES/001001) de desurbanització i recuperació de la funcionalitat ecològica de la maresma de la Pletera, una zona parcialment urbanitzada al litoral de la Costa Brava. Anteriorment, el grup va coordinar dos projectes LIFE: “Restauració i ordenació de les llacunes i sistemes costaners del Baix Ter” (LIFE 99 NAT/E/00 6386) i “Recuperació de l’hàbitat d’amfibis i Emys orbicularis al Baix Ter” (LIFE04NAT/ES/000059).

A més, també hem realitzat treballs en el marc dels projectes Life següents:

• “Restauració dels ambients aquàtics de Porqueres i de Banyoles” (LIFE03 NAT/E/000067)
  • “Basses temporals mediterrànies. LIFE BASSES: gestió i conservació a Menorca” (LIFE05NAT/ES/000058)
  • “Conservación de stocks genéticos de Aphanius iberus en la Región de Murcia” (LIFE04/NAT/ES/000035)
  • “Recuperació d’hàbitats riparis del riu Ter (Riparia-Ter)” (LIFE08 NAT/E/000072)

El grup també ha impulsat l’edició de la col·lecció “Recerca i Territori” , on s’inclouen monografies sobre temes específics, pensades per recollir aquell coneixement que permeti donar suport a la gestió dels espais naturals costaners. Detalls d’aquests projectes Life i els volums d’aquesta col·lecció es poden trobar a la web de la Càtedra d’Ecosistemes Litorals Mediterranis .

Publicacions representatives:

Bagella S., Gascón S., Caria M.C., Sala J., Mariani M. A. & Boix D. 2010. Identifying key environmental factors related to plant and crustacean assemblages in Mediterranean temporary ponds. Biodiversity and Conservation 19: 1749-1768

Carmona-Catot G., Moyle P.B., Aparicio E., Crain P.K., Thompson L.C. & García-Berthou E. 2010. Brook trout removal as a conservation tool to restore Eagle Lake rainbow trout. North American Journal of Fisheries Management 30: 1315–1323.

Gascón S., Boix D. & Sala J. 2009. Are different biodiversity metrics related to the same factors? A case study from Mediterranean wetlands. Biological Conservation 142: 2602–2612.

Ruhí A., San Sebastian O, Feo C., Franch M., Gascón S., Richter-Boix À., Boix D. & Llorente G. 2012. Man-made Mediterranean Temporary Ponds as a tool for amphibian conservation. Annales de Limnologie - International Journal of Limnology 48: 81-93.

Sabater S. & A. Elosegi (eds.) 2013. River Conservation: Challenges and Opportunities. BBVA Foundation.