Grup de recerca en Ecologia aquàtica continental (GRECO)

Ecologia d'amfibis i rèptils aquàtics

Línia de recerca

Investigadors: Dr. Daniel Escoriza, Sr. Santi Poch i Dr. Dani Boix

La regió Mediterrània és un punt d'alta diversitat biològica i inclou complexes comunitats de rèptils i amfibis aquàtics. No obstant aquestes comunitats estan severament amenaçades per l'enorme pressió antròpica al que estan sotmesos aquests hàbitats, incloent noves amenaces com l'expansió d'espècies exòtiques i de malalties emergents. Aquest grup d'organismes juga un paper clau en les interaccions tròfiques de les masses d'aigua, particularment en les basses temporals mediterrànies.

Els objectius que es plantegen en aquesta línia de recerca serien:

• Avaluar el impacte de les espècies exòtiques sobre les comunitats de amfibis i rèptils nadius.
  • Analitzar els factors ambientals que determinen l'estat de les poblacions autòctones d’amfibis i rèptils i/o afavoreixen l’expansió de especies exòtiques, com la granota pintada o la tortuga d’orelles vermelles.
  • Estudiar els requeriments ecològics d'espècies particularment sensibles i/o endèmiques, com l’ofegabous ibèric, la serp de collaret i la tortuga d’estany.

Publicacions representatives:

Escoriza, D. and Boix, D., 2012. Assessing the potential impact of an invasive species on a Mediterranean amphibian assemblage: a morphological and ecological approach. Hydrobiologia, 680: 233-245.

Escoriza, D., 2018. Patterns of occurrence of semi-aquatic reptiles in highly invaded Mediterranean rivers. NeoBiota, 38: 23.

Escoriza, D., Hassine, J.B., Boix, D. and Sala, J., 2020. Diet of larval Pleurodeles waltl (Urodela: Salamandridae) throughout its distributional range. Limnetica, 39: 667-676.

Escoriza, D., Franch, M., Ramos, S., Sunyer-Sala, P. and Boix, D., 2020. Demographics and survivorship in the European pond turtle (Emys orbicularis): a 31‒year study. Herpetological  Conservation and Biology, 15: 41-48.

Poch, S., Sunyer, P., Pascual, G., Boix, D., Campos, M., Cruset, E., Feo, C., Fuentes, M.A., Molina, A., Porcar, A., Pérez-Novo, I., Pou-Rovira, Q., Ramos, S. and Escoriza, D. 2020. Alien chelonians in north-eastern Spain: new distributional data. The Herpetological Bulletin 151: 1-5.

Escoriza, D., Sunyer, P., Poch, S. and Boix, D., 2021. Habitat overlap and body condition in aquatic turtles: are there additive effects between invasive and native species?. Knowledge & Management of Aquatic Ecosystems, 422: 2.