Innovació Docent > Transversalització de Gènere > Perspectiva de gènere en la recerca i la tutoria de treballs finals

Recomanacions pràctiques per la introducció de la perspectiva de gènere

Perspectiva de gènere en la recerca i la tutoria de treballs finals

• Descriptor: Afavorir la realització de TFG i TFM amb perspectiva de gènere o sobre el gènere, per exemple informant sobre l’existència de premis propis i aliens. L’estudiant en cerca de tutor o tutora busca els nostres perfils a la UdG: incloure temàtiques sensibles al gènere o la perspectiva de gènere entre els nostres interessos de recerca o visibilitzant les nostres publicacions en aquesta temàtica pot afavorir que l’estudiant hi pensi.
  • Exemples: El portal de la Universitat d’Alacant, per fomentar el desenvolupament de la perspectiva de gènere en la docència, té una secció que recull els TFG, TFM i tesis doctorals que tracten qüestions de gènere. En els correus enviats per la secretaria acadèmica o la coordinació de graus a l’estudiantat sobre el procés de tutorització, informar del premi de la UdG al millor TFG amb perspectiva de gènere. Fomentar des de les direccions dels departaments que s’actualitzin les planes web personals del PDI per assegurar que, si és el cas, incloguin temes de recerca i publicacions rellevants en termes de perspectiva de gènere.
  • Fonts i enllaços per aprofundir:

• Descriptor: Assegurar que en el procés de tutoria dels treballs qüestionem els i les estudiants sobre la introducció de la mirada de gènere en la temàtica escollida, per evitar la ceguesa de gènere.
  • Exemples: Preguntar a l’estudiant, durant el procés de tutoria, sobre com afecta la normativa, la jurisprudència o la problemàtica analitzada homes i dones, si té conseqüències diferents en la pràctica per a uns i altres i fomentant la reflexió crítica sobre l’existència de desigualtats de gènere (i d’altre tipus) mitjançant preguntes.
  • Fonts i enllaços per aprofundir:

- Descriptor: Visibilitzar la realització de TFG i TFM amb perspectiva de gènere al repositori de la Biblioteca, a les xarxes socials o promovent la participació dels autors o autores dels treballs en actes de la Facultat (25N, 8M, actes de graduació, etc.).

- Exemples: Universitat d’Alacant: https://web.ua.es/es/unidad-igualdad/docencia-igualdad/catalogo-tesis-doctorales-tfg-tfm/catalogo-de-tesis-doctorales-trabajos-fin-de-grado-y-trabajos-fin-de-master-en-materia-de-genero.html

Descriptor: Les coordinacions dels graus i màsters procuraran assegurar una representació equilibrada (40-60 %) de professores i professors en les llistes de possibles tutors i tutores per a TFG i TFM.

- Fonts i enllaços per aprofundir: