Innovació Docent > Transversalització de Gènere > Exemples, casos pràctics i metodologies

Recomanacions pràctiques per la introducció de la perspectiva de gènere

Exemples, casos pràctics i metodologies

• Descriptor: Incorporar exemples que donin el mateix protagonisme a dones i homes i els atribueixin indistintament tota mena d’activitats.
  • Exemples: Per exemple, evitar que les víctimes sempre siguin dones i els agressors homes; incorporar la figura de la dona com a gran empresària en supòsits vinculats amb la tributació d’empreses, etc.
  • Fonts i enllaços per aprofundir:

• Descriptor: En àmbits on la dona està poc representada resulta particularment important posar-ho de relleu i cercar exemples que contrarestin el biaix de gènere
  • Exemples: Per exemple, quan es parla sobre el lideratge d’organitzacions, tant si es tracta d’empreses com d’organitzacions criminals, sempre es pressuposa que els líders són homes. Destacar i triar casos en els quals el lideratge el tingui una dona.
  • Fonts i enllaços per aprofundir:

• Descriptor: La reflexió en petits grups de treball permet que l’estudiantat que tingui més visió de gènere pugui influir sobre el que en tingui menys.

• Descriptor: La perspectiva de gènere es treballa molt des de la visibilitat de les relacions de poder i la disminució-erradicació de desigualtats entre persones. Per tant, s’ha d´establir un clima de respecte mutu i reconeixement del valor experiencial entre l’estudiantat i entre l’estudiantat i el professorat.
  • Exemples: https://es.slideshare.net/rosmary/60710662-castanedapatriciametodologiadeinvestigacionfeminista
  • Fonts i enllaços per aprofundir:
    • M. Patricia Castañeda (2008). Metodología de la investigación feminista. Universidad Autónoma de México.

• Descriptor: En els exemples que s’exposin a l’aula, es recomana utilitzar persones rellevants o destacades que permetin visibilitzar el gènere i la diversitat sexual i de gènere. Poden ser professorat o estudiantat en presència, participants en la pràctica, o bé persones que formen part del cas o pràctica tractada.
  • Exemples: https://feministas.org/IMG/pdf/etica_de_la_justicia_y_etica_del_cuidado_-_gloria_marin.pdf
  • Fonts i enllaços per aprofundir:
    • Gloria Marín (2009). Ética de la justicia. Ética del cuidado.