Facultat d'Infermeria

Història

La primera Escola d’Infermeria de les comarques de Girona data de l’any 1936 a l’hospital de Santa Caterina, on la manca de personal quan les religioses de les Paules van deixar-ne l’assistència va obligar a buscar altres recursos per dotar el centre de personal qualificat que portés a terme les activitats esmentades.

Els estudis tenien una durada d’un any i l’examen per a l’obtenció del títol es feia a la Universitat de Barcelona (UB).

Posteriorment, l’any 1961, i amb motiu també de les necessitats de personal, va sorgir l’Escola d’ATS de la Residència Sanitària de la Seguretat Social Álvarez de Castro, adscrita a la Universitat de Barcelona, on es van desenvolupar els estudis fins al final del 1980, moment en què es van homologar els estudis amb caràcter universitari i que l’esmentada escola no va dur a terme.

Paral·lelament, l’any 1973 es crea l’Escola Femenina d’ATS de la Diputació de Girona, adscrita a la Facultat de Medicina de la Universitat Autònoma de Barcelona. L’Escola va iniciar el seu primer curs al gener de 1974 en el Centre Geriàtric de la Diputació de Girona, situat al Puig d’en Roca. Posteriorment hi va haver un canvi de seu i l’Escola es va traslladar a la planta baixa de l’antic hospital de Santa Caterina de Girona.

El curs 1977-78 i per Reial decret 2879/1977, de 30 d’octubre, es va regular el caràcter mixt de les escoles d’ATS. El Reial decret 2128/1977 (BOE de 22 d’agost) va disposar la transformació de les escoles d’ATS en escoles universitàries d’infermeria, donant lloc a la transformació dels estudis d’ATS en universitaris. Per mitjà del Reial decret 3396/1978, de 29 de desembre, es va aprovar la conversió de l’Escola d’ATS de la Diputació de Girona en Escola Universitària d’Infermeria, la qual, va quedar adscrita a la Universitat Autònoma de Barcelona.

L’any 1980, amb la nova condició d’Escola Universitària i amb motiu que la normativa europea recomanava que les instal·lacions docents no fossin dins dels hospitals, la Diputació de Girona va tornar a traslladar l’Escola a un edifici situat al barri de Pedret de la mateixa ciutat. Més tard, el curs 1986-87 l’escola es va tornar a traslladar, per motius de reestructuració de l’edifici que ocupava i per manca d’espai, a un edifici situat al Puig d’en Roca. Durant tots aquests anys l’Escola va restar adscrita a la UAB fins al juny de l’any 1992.

Finalment un darrer canvi d’ubicació va fer que l’Escola es traslladés el setembre de 1998 a l’edifici de l’antiga Escola Annexa de l’Escola Normal de Girona, al carrer Emili Grahit, on va compartir espai amb la Facultat d’Educació i Psicologia (FEP) fins al febrer de l’any 2010, (moment en que la FEP es va traslladar a la seva seu al Barri Vell). Des del curs acadèmic 2010-2011 la Facultat d’Infermeria comparteix el mateix edifici a Emili Grahit amb la Facultat de Medicina.

L’any 1989 la Universitat Autònoma de Barcelona va crear l’Estudi General de Girona, el qual englobava tots els estudis universitaris que es realitzaven, entre els quals hi havia el d’Infermeria. D’altra banda, l’any 1990 es va signar el conveni de col·laboració acadèmica amb la UAB. El 12 de desembre de 1991 el Parlament de Catalunya va crear la Universitat de Girona (UdG). A partir d’aquest moment s’inicia el procés d’adscripció de l’Escola Universitària d’Infermeria de la Diputació de Girona a la UdG i es materialitza mitjançant el Decret de la Generalitat de Catalunya de 22 de juny de 1992, moment en el que s’inicia el procés d’integració de l’Escola Universitària d’Infermeria a la Universitat de Girona.

Mitjançant l’Acord de 30 de juny de 1994 s'aprova el conveni entre el Comissionat per a Universitats i Recerca de la Generalitat de Catalunya, la Universitat de Girona i la Diputació de Girona per a la integració a la Universitat de Girona de l’Escola Universitària d’Infermeria. El conveni esmentat va ser aprovat el 15 de setembre de 1994 i des d’aleshores l’Escola restarà plenament integrada a la Universitat de Girona.

La transformació de l'Escola Universitària d'Infermeria en Facultat d'Infermeria de la Universitat de Girona es va aprovar en l'article 2 de l'ordre 84/2011, de 2 de maig (DOGC NÚM. 5880 de 17 de maig de 2011).

La Facultat d’Infermeria de la Universitat de Girona té com a finalitat desenvolupar les tres funcions fonamentals de l’ensenyament d’Infermeria:

Docència: té com a objectiu la formació dels estudiants de grau, màster i doctorat, tant en els aspectes teòrics com pràctics, adaptant els ensenyaments perquè aquests responguin a les necessitats socioeconòmiques i sanitàries del país i garantint la seva formació en el compliment de les tasques específiques dins dels diferents àmbits sanitaris.

Recerca: promoure la investigació en l’àmbit de les Ciències de la Salut i concretament en les cures infermeres, fomentant el desenvolupament científic-tècnic i humà dels seus professionals.

Transferència de coneixement: amb la finalitat de realitzar projectes i col·laboracions amb la comunitat, les institucions sanitàries, educatives o d’altres associacions.