Investiga > GENCAT-Projectes memòria democràtica de Catalunya

Investiga

GENCAT-Projectes memòria democràtica de Catalunya

Us avancem que, en data 5 de març, es va publicar les Bases reguladores per a ajuts a projectes d'activitats commemoratives, de recerca i de difusió de la memòria democràtica, i de posada en valor i difusió del patrimoni memorial de Catalunya. Un cop s’hagi publicat la convocatòria completarem aquesta notícia i informarem dels terminis.

Objecte

Donar suport a activitats culturals, commemoratives, pedagògiques, de recerca, de documentació i de difusió de la memòria democràtica, i a projectes de recuperació de la memòria democràtica, a través de la posada en valor i difusió del patrimoni memorial de Catalunya, del període 1931-1980, i a les tradicions democràtiques anteriors o a la seva projecció contemporània. Les actuacions que poden ser objecte de subvenció han de correspondre a un dels àmbits següents:

Àmbit 1. Actuacions commemoratives d'esdeveniments o bé actuacions d'homenatge a persones físiques o jurídiques que s'hagin significat pel seu compromís amb la lluita per la defensa i el restabliment de les llibertats i la democràcia.

Àmbit 2. Actuacions de formació, recuperació, dignificació i difusió de la memòria democràtica relacionades amb esdeveniments succeïts durant la Segona República, la Guerra Civil, la dictadura i la Transició, o relatives a l'exili, la deportació, la repressió franquista, la resistència democràtica i la construcció de la societat democràtica: s'hi inclouen l'organització de congressos, seminaris i exposicions; els productes audiovisuals de no-ficció, i l' edició de publicacions i projectes educatius, pedagògics, culturals o artístics.

Àmbit 3. Projectes de recerca: s'hi inclouen les investigacions inèdites en matèria d'història i de memòria que utilitzin fonts arxivístiques, visuals, orals i escrites, entre d'altres.

Àmbit 4. Projectes destinats a la catalogació, l'inventari i la digitalització de fons documentals.

Àmbit 5. Projectes destinats a la col·locació i creació de senyalització d'espais i la realització d'obres en espais de memòria.

Dins d'aquest àmbit hi ha les modalitats següents:

Modalitat A. Projectes per a la col·locació de plafons informatius en espais de memòria i senyals d'orientació en itineraris, destinats a dignificar i difondre esdeveniments relacionats amb la Segona República, la Guerra Civil, la dictadura, la Transició, l'exili, la deportació, la repressió franquista, la resistència democràtica i la construcció de la societat democràtica.

Modalitat B. Projectes d'obres de creació, reforma i millora, d'adequació, d'ampliació i de modernització dels espais de memòria.

Els projectes s'han de basar en la recerca (documental, mitjançant entrevistes o altres mètodes de recerca historiogràfics), han de tenir per objecte recuperar la memòria individual o col·lectiva de fets relatius a la història local i han de tenir com a finalitat última posar en valor i senyalitzar espais i llocs públics relacionats amb els fets descrits.

En l'execució d'aquestes actuacions i projectes, cal cercar i incorporar-hi fonts femenines, fer-ne visibles les aportacions i incorporar-hi les seves diferents maneres de fer en l'àmbit de la memòria històrica i democràtica, així com vetllar per la presència i participació de les dones com a veus expertes.

Estan excloses d'aquestes subvencions la substitució de vinils de la senyalització dels espais de memòria.

Persones o entitats beneficiàries

Poden optar a les subvencions les persones físiques o jurídiques, públiques o privades domiciliades a Catalunya.

Als efectes d'aquestes bases, tenen la consideració d'entitats jurídiques públiques: els consells comarcals, els ajuntaments, les mancomunitats de municipis, els consorcis adscrits a ens locals, les entitats municipals descentralitzades i les universitats públiques.

Terminis

Els terminis per presentar les sol·licituds de subvencions, els terminis de justificació i el període d'execució s'estableixen en la resolució de la convocatòria corresponent.

Enllaç a les Bases