Instituts > Anna Austrich i Comas defensa la Tesi Doctoral

Institut de Tecnologia Agroalimentària

Anna Austrich i Comas defensa la Tesi Doctoral

El passat 3 d’abril de 2024, a la sala d’actes de l’edifici P4 de l’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Girona i dins el Programa de Doctorat en “Tecnologia”, es va celebrar l’acte de defensa de la tesi doctoral, finançada pel Pla de Doctorats Industrials de l’AGAUR de la Generalitat de Catalunya, “Food safety evaluation and management approaches in dry-cured meat products” realitzada per Anna Austrich i Comas.

La Tesi Doctoral s’ha realitzat a l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentària (IRTA) sota la direcció de la Dra. Sara Bover i Cid i el Dr. Pere Gou i Botó i a l’empresa Casademont 1956 Meat S.L (Grupo Costa) sota la tutoria de la Sra. Montserrat Corominas Sidera, i sota la tutoria de la Dra. Maria Dolors Parés Oliva de la Universitat de Girona. El tribunal, format per la Dra. Mónica Flores Llovera  de l’Institut d’Agroquímica i Tecnologia d’Aliments (IATA) del CSIC, la Dra. Mariluz Latorre Moratalla de la Universitat de Barcelona i la Dra. Mònica Toldrà Alegret de la Universitat de Girona, va atorgar a la tesi la qualificació d’Excel·lent amb menció Cum laude.

La present tesi doctoral es centra en l'estudi del comportament de patògens transmesos pels aliments durant l’elaboració i/o emmagatzematge de productes carnis crus curat-madurats, incloent embotits fermentats (DFS) a base de pollastre i pernil curat (DCH) de porc. Es van avaluar diverses estratègies de processament i conservació per millorar la seguretat microbiològica, aplicant enfocaments experimentals i de modelització d'ús emergent per a l'avaluació i gestió de la seguretat alimentària a nivell industrial.

En primer lloc, es va fer una revisió bibliogràfica extensiva en relació a la disponibilitat de models predictius per a diferents patògens transmesos pels aliments aplicables als productes carnis crus curats (article I i article IV – estudi I). En el cas dels DFS, els models predictius que combinen els conceptes gamma i lambda, en funció de la temperatura, el pH, l'aw i la concentració d'àcid làctic, serien els més adequats, ja que permeten captar el possible creixement de Listeria monocytogenes i Salmonella en les primeres etapes de la fermentació i la seva posterior inactivació, tal com s'observa en assajos experimentals. En el cas de DCH, d'acord amb els models de límits creixement/no creixement, les característiques fisicoquímiques de la majoria de productes comercials afavoririen el creixement de Staphylococcus aureus amb una probabilitat superior al 10% a temperatures de conservació > 15 ºC, encara que no es va trobar cap model per avaluar l'impacte de diferents sistemes d’envasat.

Es van dur a terme una sèrie d’assajos d’inoculació per avaluar experimentalment el comportament de L. monocytogenes i Salmonella com a patògens rellevants principals en DFS a base de carn de pollastre poc acidificats (articles II i III). Segons els resultats, la temperatura durant les primeres fases i l’aw al final del procés productiu van ser els principals factors que controlen el creixement de L. monocytogenes i Salmonella. Es va observar creixement d'ambdós patògens durant la fermentació a 22 ºC sense cultiu iniciador. El cultiu iniciador bioprotector (Latilactobacillus sakei CTC494, productor de sakacina K amb activitat antilisteria) va evitar el creixement de L. monocytogenes en els productes tipus snack (fuetis) i va reforçar la seva inactivació en fuet. Mentre que per a Salmonella, el cultiu bioprotector va resultar ser una estratègia de baix impacte a causa de la poca acidificació i la manca d'activitat de la sakacina K contra Salmonella. L'emmagatzematge correctiu (15 ºC) i l'emmagatzematge refrigerat (4 ºC) fins a 7 dies no van modificar els nivells dels patògens en el producte final. El tractament amb altes pressions (HPP) va reduir els nivells d'ambdós patògens sempre que l'aw no fos massa baixa per exercir un efecte piezoprotector. No obstant això, la complexitat de la logística associada a una eventual aplicació de HPP a productes intermedis (amb aw superior a la dels productes finals) i la pèrdua del fong superficial, fa que aquesta estratègia sigui difícilment factible des del punt de vista industrial.

El DCH amb una aw alta (0,925) va afavorir el creixement de S. aureus a temperatura d'emmagatzematge ≥ 20 ºC en condicions aeròbiques, encara que no es va detectar enterotoxina estafilocòccia en cap mostra. No es va observar creixement de S. aureus en DCH emmagatzemat a ≤15 ºC envasat en atmosfera reduïda en oxigen (buit i MAP amb CO2). En aquestes condicions el patogen va anar perdent la seva viabilitat en una magnitud variable. L’aw del producte (0,861 – 0,925) no va tenir cap efecte en la supervivència de S. aureus en DCH, mentre que la temperatura d'emmagatzematge va mostrar efectes oposats en condicions d’envasament aerobi (major inactivació a menor temperatura) i anaerobi (major inactivació a major temperatura). Els models predictius desenvolupats poden ser eines útils per avaluar i quantificar el comportament de S. aureus en funció de la temperatura d'emmagatzematge del DCH tallat comercialitzat en diferents tipus envasat.