Gabinet d'Assessorament Lingüístic per a la Immigració (GALI)

Quan sí vol dir no, i quan no vol dir sí

Búlgar

En búlgar, i en altres llengües, el moviment del cap que es fa per respondre sí o no és el contrari del que faríem en català.

Panjabi

Les respostes a algunes preguntes que contenen un no poden ser respostes al revés de com ho fem en català. En panjabi:

- No has tingut febre?
-Sí (=no) (=Sí, és cert que no n'he tingut)
- No has tingut febre?
-No (=sí) (=No, no és cert que no n'he tingut)

Xinès

Les respostes a algunes preguntes que contenen un no poden ser respostes al revés de com ho fem en català. En xinès:

- No has tingut febre?
-Sí (=no) (=Sí, és cert que no n'he tingut)
- No has tingut febre?
-No (=sí) (=No, no és cert que no n'he tingut)
- Aquestes són les pastilles que t'has pres? / Ho has entès?
- Sí

Pot ser que sí, però també pot ser que no: pot ser que no siguin les pastilles que s’ha pres o que no hagi entès res. Respondre no a una pregunta tancada (de resposta sí / no) seria considerat molt ofensiu cap a una persona estrangera (o que es pugui considerar que té un “estatus” superior).