Universitat de Girona > Promoció de la salut als serveis de salut mental de la regió sanitària de Girona

Tesi doctoral de Sandra Gelabert Vilella: "Avaluació de la promoció de la salut als serveis de salut mental de la regió sanitària de Girona". Direcció: Dra. Dolors Juvinyà Canal i Dra. Carme Bertran Noguer. Departament d'Infermeria

La promoció de la salut és una part del procés d'atenció sanitària i les seves activitats han de formar part de les iniciatives de millora de la salut de les persones i de la qualitat. Els hospitals de la Xarxa Catalana d'Hospitals i Serveis Promotors de la Salut lideren la difusió i la implantació de la promoció de la salut als hospitals i serveis de salut a través de la incorporació de conceptes, valors, estratègies, estàndards i indicadors en la seva estructura i cultura organitzativa. L'objectiu de l'estudi és avaluar la implementació de la promoció de la salut en els serveis de salut mental de la Regió Sanitària de Girona.
És un estudi observacional, descriptiu i transversal. Es van estudiar variables sociodemogràfiques i relacionades amb la política de gestió, avaluació de pacients i informació facilitada als pacients i intervencions, promoció d'un lloc de treball saludable i continuïtat i cooperació. Les dades es van obtenir a partir d'un quadern de recollida de dades, dos qüestionaris i una auditoria d'històries clíniques. Es va realitzar una anàlisi descriptiva de les variables i es van utilitzar taules de contingència i la prova khi quadrat de Pearson per comparar els resultats de les variables qualitatives entre els serveis hospitalaris i els serveis comunitaris.
Hi van participar gestors, professionals sanitaris i usuaris dels serveis de salut mental de la Regió Sanitària de Girona. En referència als professionals sanitaris es va obtenir una taxa de resposta del 61,92% (N=161). El 65,8% es trobava treballant en centres hospitalaris i, el 34,2%, en centres comunitaris. Dels usuaris dels serveis de salut mental de Girona, 174 van participar en l'estudi. El 39,1% estava ingressat en serveis hospitalaris i el 60,9% es visitava en centres comunitaris. Els gestors i els professionals sanitaris van considerar un compliment d'entre el 61% i el 100% en referència a les polítiques de promoció de salut. Quant a l'avaluació, informació i intervenció dels pacients, el compliment segons els gestors es va situar entre el 41% i el 80%, resultats similars a l'opinió dels professionals i dels mateixos usuaris. Els usuaris dels serveis comunitaris van puntuar millor la percepció global de promoció d'estils de vida saludables que els dels serveis hospitalaris. Els gestors van valorar la promoció d'un lloc de treball saludable amb una puntuació d'entre el 61% i el 100%, mentre que els professionals sanitaris li van atorgar una puntuació inferior, entre el 50% i el 70%. La valoració de la continuïtat i la cooperació va obtenir puntuacions semblants entre els gestors i els professionals sanitaris, del 81% al 100%. Es va concloure que la promoció de la salut es percep com a majoritàriament implementada als serveis de salut mental de la Regió Sanitària de Girona, especialment als serveis comunitaris.

Lectura de la tesi: 09/04/2018, Sala de Graus de la Facultat d'Infermeria