UdG Ocupació > Aprovar unes oposicions: eines i recursos

Orientació professional

Aprovar unes oposicions: eines i recursos

Si la teva opció és presentar-te a unes oposicions, coneix els procediments i gestions per preparar-les i superar-les!

Què és una oposició?

S’entén com a oposició la forma de selecció de personal que fa servir l’Administració per cobrir les places de personal funcionari, laboral i interí. En funció del tipus de convocatòria de la qual es tracti, la plaça que es convoca pot ser ocupada amb caràcter indefinit, interinament o temporalment.

La selecció per oposició consisteix en la realització per part de l’opositor de les proves que estableixi la convocatòria orientades a determinar la idoneïtat dels aspirants.

Oferta d’ocupació pública

Segons l’EAPC (Escola d’Administració Pública de Catalunya), l’oferta d’ocupació pública és l’eina per mitjà del qual l’Administració determina quines són les necessitats de recursos humans que no poden ser cobertes amb els efectius de personal existents i que, per tant, requereixen la selecció de personal de nou ingrés.

L’oferta pública és un instrument de planificació, per tant, la seva publicació a un diari oficial no vol dir que ja podem optar a aquest lloc de treball. Tenen fins a tres anys per a publicar-la. Per poder presentar-nos hem d’esperar a la convocatòria o a la publicació de les bases.

Cercador d’Informació de Diaris Oficials (CIDO)

Si teniu pensat treballar a l’administració pública a Catalunya, és convenient que feu servir el CIDO, el qual ens informa de qualsevol oferta d’una administració pública a Catalunya, sigui de funcionariat, personal interí o laboral. També tenim accés a qualsevol borsa de treball que es publiqui per a possibles necessitats de contractació.

Els beneficis de fer ús del CIDO serien:

• No cal que anem mirant els diaris oficials un per un, ni les webs de les administracions que ens interessa, doncs ho tenen centralitzat. De forma diària ens informarà de les novetats d’oferta pública de feina que puguin ser del nostre interès.
  • Té un cercador que, tot i no ser molt intuïtiu i que has de dominar una mica el llenguatge administratiu, et permet fer una recerca molt acurada de les feines que t’interessen.
  • T’envien cada dia un correu electrònic amb les novetats/ofertes que tu prèviament has indicat que t’interessen.
  • Pots programar el seguiment d’una oferta que està en fase de publicació d’oferta pública. És a dir, et pot avisar quan passi a ser una oferta activa on ja pots presentar la documentació requerida.

Accedeix al CIDO

ACTIC

L’ACTIC és la certificació acreditativa de la competència digital, entesa com la combinació de coneixements, habilitats i actituds en l’àmbit de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) que les persones despleguen en situacions reals per assolir objectius determinats amb eficàcia i eficiència.

Per obtenir-lo cal superar una prova telemàtica que s’avalua automàticament.

El model d’acreditació es compon de 3 nivells de certificació:

• Nivell 1 – Certificat bàsic
  • Nivell 2 – Certificat mitjà
  • Nivell 3 – Certificat avançat

A les convocatòries d’ocupació pública hem pogut comprovar que els certificats ACTIC han pres cada vegada més rellevància en la fase de mèrits de moltes oposicions.

Díptic informatiu
Actic.gencat.cat

Certificacions de llengua catalana

Igual que els certificats de competències digitals, els certificats de llengua catalana també puntuen en la fase de mèrits de moltes oposicions.

Et pot interessar:

Ofertes de treball de caràcter temporal de la Generalitat de Catalunya

VÍDEO: Vull preparar-me per fer unes oposicions, a càrrec de Susanna Vidal (Òrbita Gironina)