Universitat de Girona > La Universitat de Girona adquireix un microscopi electrònic de rastreig d’ultra-alta resolució

Universitat de Girona

L’equip permet veure detalls inferiors a 1 milionèsima part de mil·límetre d'una mostra així com identificar i localitzar els elements que la formen. El microscopi està ubicat als Serveis Tècnics de Recerca, al Parc de Recerca i Innovació de la Universitat de Girona.

Els Serveis Tècnics de Recerca (STR) de la Universitat de Girona (UdG) han incorporat un microscopi electrònic de rastreig d’ultra-alta resolució. Aquest microscopi s’afegeix als diversos equips que els grups de recerca de la UdG poden utilitzar per a dur a terme estudis científics. Com a font d’il·luminació, aquest nou microscopi utilitza electrons d’alta energia que permeten veure detalls de la superfície de la mostra inferiors a 1 milionèsima part de mil·límetre (el límit de la visió humana és, d’aproximadament, 1 dècima part de mil·límetre).

A més, aquests electrons provoquen que la mostra reveli informació sobre la seva composició. Per tant, no només permet veure mostres amb gran detall, en només 100 segons, i de forma no destructiva, sinó que també es poden identificar i localitzar els elements que la formen.

Aquest equip necessita treballar en condicions d’alt buit per a evitar que els electrons es desviïn de la trajectòria correcta a l’impactar sobre molècules de gas presents a l’aire. També és necessari que la mostra sigui conductora, per a minimitzar els efectes de càrrega electrostàtica. Aquests dos requisits fan incompatible l’observació de mostres vives o amb certa quantitat d’aigua. No obstant això, aquest inconvenient es pot solucionar de manera parcial utilitzant un sistema de baix buit i ubicant la mostra en una platina freda.

Aquest nou equip té una gran rellevància per la Universitat de Girona, ja que incrementa el nombre de tècniques que fins ara es podien realitzar. Les aplicacions que es deriven de l’ús d’aquest microscopi són molt diverses. En l’àmbit biològic i mèdic es poden fer estudis ultraestructurals de teixits i òrgans d’éssers vius i les seves patologies. A més, la versatilitat d’aquest equip convida a molts altres àmbits, com el geològic, amb estudis de minerals o cristalls, entre d’altres; el metal·lúrgic, amb estudis de corrosió, fissures, dipòsits, fractures, etcètera; o en restauració, amb estudis estructurals i químics en obres d’art o sobre degradació i caracterització de monuments.

El nou microscopi ja està disponible i es troba a les instal·lacions dels Serveis Tècnics de Recerca, al Parc de Recerca i Innovació de la UdG.