Universitat de Girona > Un projecte de la UdG i Dipsalut rep 322.700€ per estudiar el paper de la calor en la mortalitat

Universitat de Girona

L’estudi permetrà generar indicadors que ajudin els ajuntaments de la demarcació de Girona a establir accions municipals d’adaptació al canvi climàtic. El 16,22 % de les defuncions de l’estiu del 2022 a Catalunya s’atribueixen directament a la calor extrema.

Un projecte de la Universitat de Girona (UdG) i l’Observatori Social, Ambiental i de Salut  de Dipsalut, l’Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona, ha rebut 322.683,77 € per analitzar el paper de les onades de calor en la mortalitat que es va produir el 2022 a Catalunya. Un 16,22 % de les defuncions de l’estiu de fa dos anys s’han atribuït directament a la calor extrema. L’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca ha seleccionat l’estudi en el marc d’una convocatòria per finançar projectes de recerca per a la mitigació i adaptació al canvi climàtic.

L’estudi porta per títol “Variabilitat geogràfica de l’efecte dels episodis de calor extrema sobre la mortalitat a Catalunya. El cas de l’estiu del 2022”. La investigadora del Grup de Recerca en Estadística, Econometria i Salut (GRECS) de la UdG Maria Antònia Barceló és la responsable del projecte Universitat de Girona. A més de la UdG i Dipsalut, també participen a la recerca el Grup de Recerca en Estadística i Anàlisi de Dades Composicionals de la UdG, la Unitat de Recerca i Innovació de l’Institut Català de la Salut (ICS) de la Catalunya Central, l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Agua (IDAEA) del CSIC, la Unitat d’Epidemiologia i Registre del Càncer de Girona, i la Universitat Jaume I.

“En projecte pretenem analitzar la variabilitat geogràfica de l’efecte dels episodis de calor extrema sobre la mortalitat a Catalunya, en particular en l’estiu del 2022, així com estimar quina part de l’excés es pot atribuir a la calor extrema, als efectes directes i indirectes de la COVID-19 i a altres causes, en particular durant 2022”, apunta l’equip científic del projecte.

Excés de mortalitat
Durant l’any 2022 es va produir un excés de mortalitat a tot el món, en molts casos només superat per l’any de 2020, com a conseqüència de la pandèmia de la COVID-19. Segons les dades del sistema de vigilància de la mortalitat diària de l’Instituto de Salud Carlos III (MoMo), l’excés de mortalitat a l’Estat el 2022 va ser el tercer més elevat –només superat pel 2020 i pel 2015– des de que es va començar a elaborar el MoMo.

L’excés de mortalitat del 2022 s’ha atribuït no tan sols als efectes directes i indirectes de la pandèmia de COVID-19 sinó també als dels episodis de calor extrema, com les onades de calor excepcionals de l’estiu. En aquest període, entre el 31 i el 37 % de l’excés de defuncions s’ha atribuït a la COVID-19 mentre que un 22,92 % a l’Estat i un 16,22 % a Catalunya s’han relacionat directament amb la calor extrema.

“A més de les onades de calor, creiem que és molt probable que existeixin efectes indirectes de la pandèmia que també expliquin aquestes dades: podria haver existit un augment de les morts per l’empitjorament de les malalties cròniques com a conseqüència de la COVID-19, per la falta de control de les mateixes, per la manca de nous diagnòstics, o per l’endarreriment de controls d’algunes d’aquestes malalties”, expliquen els responsables del projecte. Segons l’equip científic, “el problema de les estimacions de les dades i les dificultats per detectar de les causes de l’augment de defuncions és que a dia d’avui ens basem en models que podrien presentar biaixos i limitacions”. Per això, l’estudi pretén millorar aquests models per poder fer estimacions més acurades.

L'aportació de l’Observatori Social, Ambiental i de Salut de Dipsalut
Gràcies a aquest estudi,  l'Observatori Social, Ambiental i de Salut de Dipsalut l’Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona, disposarà de noves dades que  milloraran el coneixement sobre l'impacte de la calor extrema a la demarcació de Girona: S'analitzaran factors com l'edat, les condicions socioeconòmiques, l'exposició a contaminants i l'infra-habitatge per determinar com correlacionen amb el fenomen de la calor extrema i es crearà una escala de perillositat.

A més, es redefiniran les onades de calor per a zones petites, tenint en compte que el 90 % dels municipis de la demarcació de Girona tenen menys de 5.000 habitants. Això ens permetrà baixar a una escala geogràfica menor (fins aquest moment els estudis han arribat a escala de província), i conèixer com interaccionen els diversos factors que afecten la mortalitat per calor a aquesta escala.

Els resultats ajudaran a determinar les zones i els grups de població més vulnerables, facilitant la implementació de mesures preventives eficaces i equitatives per part dels ajuntaments i agents de salut.

També proporcionarà coneixement per a la planificació d'accions municipals d'adaptació al canvi climàtic.

Per tant, gràcies a aquest estudi, l'Observatori Social, Ambiental i de Salut de Dipsalut obtindrà un coneixement sobre l'impacte d'aquests episodis de calor extrema a la demarcació de Girona, que transformarà en indicadors que permetran  acompanyar a la presa de decisions i la planificació d'intervencions dels ens municipals per a protegir la salut de la població de manera equitativa davant d'aquest risc creixent.