Universitat de Girona > Nova càtedra d’aigua potable a la UdG en col·laboració amb l'ens Aigua Ter-Llobregat

Universitat de Girona

La càtedra és una aposta per impulsar la transferència de coneixement, la recerca i la divulgació sobre els reptes actuals a l’entorn de la potabilització de l’aigua. L’acte de presentació ha estat presidit pel rector de la UdG, Quim Salvi, i ha comptat amb la participació dels consellers de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal i Farreras, i d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, David Mascort i Subiranas.

Avui s'ha presentat la Càtedra Universitària ATL de l’Aigua Potable de la Universitat de Girona (UdG) en col·laboració amb l’ens d’abastament d’Aigua Ter-Llobregat (ATL). El rector de la UdG ha presidit l'acte on han participat els consellers de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal i Farreras, i el conseller d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, David Mascort i Subiranas. En l'acte de presentació, al Parc de Recerca i Innovació de la UdG, també ha intervingut el director d’Aigües Ter Llobregat, David Vila; el director de la Càtedra, Hèctor Monclús; i el director tècnic, Fernando Valero. La directora del Servei de Meteorologia de Catalunya, Sarai Sarroca, ha presentat l'estat de la qüestió sobre la sequera, amb dades històriques i previsió del temps a curt i mitjà termini.

La creació de la Càtedra ATL de l’Aigua Potable a la UdG respon a la voluntat d’impulsar la transferència de coneixement, la recerca multidisciplinària i la divulgació sobre els tractaments i els reptes actuals en el camp de la potabilització d’aigua, amb la finalitat de donar-la a conèixer dins i fora l’àmbit acadèmic, tant de Catalunya com d’altres regions i països.

En el seu parlament, el conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal i Farreras, ha subratllat “la importància d’iniciatives com aquesta càtedra, especialment en el context actual que viu Catalunya” i ha destacat que una part de la qüestió al voltant de l’aigua té a veure amb l’aigua potable. El conseller ha valorat el model de les càtedres que, ha dit, “és un model que operativament funciona i ens situa en una manera d’entendre la interacció entre la universitat i la societat”. Nadal ha recordat que “la feina de les càtedres és captar recursos de mecenatge i competitius, fer-se grans, i a això convido aquesta nova càtedra avui”. Finalment, el conseller ha encoratjat tots els agents que fan recerca al voltant de l’aigua a Girona, com l’Institut Català de Recerca de l'Aigua (ICRA), el Campus de l’Aigua i el Laboratori d’Enginyeria Química i Ambiental (LEQUIA), a “establir sinergies i avançar plegats”.

Per la seva banda, el conseller d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, David Mascort i Subiranas, ha destacat que la investigació és un eix clau per respondre amb garanties episodis com l'actual sequera: "Avui, el 50% de l’aigua de l’àrea metropolitana no prové d’embassaments. Aquest fet, que es suma a la gestió planificada feta per aquest Govern, ens ha permès endarrerir en més d'un any l'entrada en emergència. Generem més recurs a través de la dessalinització, la regeneració i la depuració, i la potabilització que ens permet tancar el cicle de l’aigua i poder optar a retornar el recurs a l’abastament".

El rector de la UdG ha posat en valor l'aliança entre organismes públics en l'àmbit de l'aigua i ha fet esment d'alguns dels centres que han fet de Girona un referent en la temàtica l'aigua.

L’objectiu de la Càtedra és generar, difondre i transferir coneixement sobre la gestió de l’aigua potable a partir de la interacció entre els diferents agents involucrats i divulgar, tant en l’àmbit territorial català de forma general com en el gironí més en concret, els reptes científics i tecnològics associat a la potabilització de l’aigua.

La càtedra, vinculada a l’Institut de Medi Ambient de la UdG, s’adreça tant a alumnes d’educació secundària, de batxillerat, universitaris, així com també a professionals, docents, grups de recerca i a empreses i associacions del sector i també oferirà tallers i activitats obertes a la ciutadania on puguin participar i interactuar.

ATL promou, des de fa anys, les relacions amb diferents centres universitaris i de recerca d’arreu de Catalunya a través de convenis amb línies de recerca encaminades a una investigació aplicada a la millora contínua dels seus processos. Actualment, ATL ja aplica els resultats d’algunes d’aquestes recerques amb, per exemple, el desenvolupament d’una aplicació basada en un sistema d’Intel·ligència Artificial d’ajuda a la decisió (DrinkIA_Supply).

Aquesta aplicació permet optimitzar l'operació de les estacions de tractament d'aigua potable d'una manera integrada i proporciona un sistema de suport a la decisió per a la gestió de la demanda, el control de qualitat i la gestió energètica que permet fer front als principals reptes demogràfics, climàtics i sanitaris de la gestió de les infraestructures de l’aigua.