Universitat de Girona > Una tesi de la UdG es proposa avançar cap a un envasat d’aliments més sostenible

Universitat de Girona

L’enginyer químic Genís Bayés realitza aquesta recerca través d’un doctorat industrial, establert per col·laboració entre la UdG i l’empresa d’alimentació Noel. L’objectiu és que els envasos es fabriquin amb materials reciclables i que es minimitzin o s’eliminin completament els plàstics a l’hora de conservar aliments.

La Universitat de Girona (UdG) i l’empresa d’alimentació Noel col·laboren, a través d’un doctorat industrial, per desenvolupar nous sistemes d’embalatge més sostenibles. L’objectiu és que es fabriquin amb productes reciclats i que es minimitzin o s’eliminin completament els plàstics a l’hora de conservar aliments. L’enginyer químic Genís Bayés és l’autor d’aquesta recerca a cavall del grup de recerca Laboratori de Materials Sostenibles i Disseny del Producte (LEPAMAP-PRODIS) de la UdG i el departament d’R+D de Noel.

Fins ara, fruit de la recerca s’han generat nous envasos com ara una barqueta de paper amb una làmina de plàstic que, properament, es posarà a prova i arribarà als supermercats. Aquesta barqueta suposa una disminució de material plàstic, habitualment constituït per diverses capes, del 75% respecte l’envàs original. L’empresa en valorarà la seva viabilitat mitjançant una prova pilot en supermercats seleccionats estratègicament, procedint amb el seu desplegament comercial en funció dels resultats obtinguts. L’investigador també està desenvolupant envasos sense incloure cap material plàstic, mitjançant recobriments completament obtinguts a partir de materials renovables, i que podria tenir una aplicació pràctica real més endavant.

Una tesi aplicada a l’entorn industrial
Un doctorat industrial és una de les fórmules existents en l’actualitat per tirar endavant un projecte de tesi doctoral. L’element essencial d’aquest procés és que el doctorant desenvolupa la serva formació investigadora en el marc d’una l’empresa o institució en col·laboració amb una universitat o centre de recerca.

La fórmula per materialitzar aquesta col·laboració és la del Doctorat Industrial, una eina que permet integrar el coneixement i expertesa de la universitat amb el de l’empresa i que, alhora, canalitza els esforços per valoritzar els resultats obtinguts i maximitzar l’impacte a la societat en un període curt de temps.

El Patronat Politècnica actua, com en aquest cas, com a facilitador per posar en contacte empreses amb reptes tecnològics amb els grups de recerca de la UdG, en particular, aquells que estan vinculats al Campus Innovació i Tecnologia. Una vegada es troba que entre ambdues parts hi ha entesa i afinitat tècnica, el Patronat cerca la formular per tirar endavant el projecte. En aquesta ocasió, el doctorat industrial ha estat el programa més convenient. Pel Patronat, “el factor de la transferència de tecnologia és molt important i de molt alt valor afegit en la relació entre la universitat i l’empresa”.