Universitat de Girona > La UdG constata avenços en l’aprenentatge de l’alumnat dels programes Èxit i Speak Up

Universitat de Girona

L’avaluació conclou que prendre part en l’Èxit millora alguns hàbits d’estudi, i en l’Speak Up afavoreix la confiança a l’hora de parlar en anglès.

L’equip Liberi, el Grup de Recerca en Infància, Joventut i Comunitat de l’Institut de Recerca Educativa de la Universitat de Girona, és el grup de recerca que ha dut a terme aquesta avaluació dels programes Èxit i Speak Up i l’anàlisi del programa Tangram.  I ahir els seus responsables,  la Carme Montserrat i Edgar Iglesias, van presentar a l'Institut Escola Eixample els resultats de l'avaluació i de la seva anàlisi davant de tots els agents implicats: les direccions dels centres participants, el professorat, amics grans i great friends, coordinadors i representants d'EOI i de Fundació Tarrés.

En el cas del programa Èxit, l'equip de recerca va explicar que s’ha pogut constatar que el fet de participar-hi millora alguns hàbits d’estudi (altres es mantenen), entre els quals destaquen l’autonomia i les habilitats per a fer i entendre les tasques escolars.

Pel que fa al programa Speak Up, la recerca ha conclòs que la seva metodologia de treball del programa Speak Up afavoreix les condicions d’aprenentatge de la llengua anglesa. En el cas del Tangram, tot i que l’avaluació ha estat més limitada, s’ha observat que un dels elements més valorats pels professionals és haver pogut establir vincles que han reforçat el compromís i la implicació d’infants i famílies amb les activitats escolars.

El programa Èxit, amb 20 anys de tradició a la ciutat de Barcelona, té com a objectiu principal augmentar les expectatives d’èxit educatiu de l’alumnat en situació de vulnerabilitat socioeconòmica i cultural durant 5è i 6è de primària i tota l’ESO. Per fer-ho, s’ofereix a l’alumnat la possibilitat de quedar-se al centre dues tardes fora de l’horari lectiu per reforçar les competències curriculars i encoratjar l’alumnat a continuar estudiant.

Els programes Èxit i Speak Up han estat avaluats per la Universitat de Girona, amb uns resultats que constaten la millora d’alguns hàbits d’estudi en l’alumnat que participa en el primer, i l’afavoriment de la confiança a l’hora de parlar en anglès en el segon. També s’ha analitzat el programa Tangram, en el qual es valoren l’enfortiment dels vincles entre l’alumnat i les famílies amb l’escola. L’equip de recerca destaca també que la gratuïtat d'accés a aquests programes és essencial per garantir l'equitat i reforçar la seva missió compensadora.

L’Speak Up, un programa que té el suport de l’Escola Oficial d’Idiomes, pretén que l’alumnat d’ESO millori les seves competències comunicatives en anglès, de manera que quan torni a la seva aula ordinària esdevingui un agent dinamitzador que acabi repercutint a tot el grup.

El Tangram, que a diferència dels altres dos programes es focalitza en les edats més primerenques amb voluntat preventiva, parteix d’un doble objectiu: assegurar una bona adquisició de les competències lectora i matemàtica en l’alumnat del primer cicle de primària i apropar les famílies a les lògiques escolars perquè puguin exercir el suport necessari a l’alumnat.

La participació de tots els actors en l'avaluació, un dels seu punts forts
Un dels punts forts d’aquesta avaluació, segons la coordinadora de recerca i avaluació del Consorci d’Educació de Barcelona, és que es tenen en compte tots els actors que prenen part en el programa: alumnat, professorat i amics grans en el cas de l’Èxit i Great Friends en el cas de l’Speak Up. Amics grans i Great Friends són els formadors que, en coordinació amb els centres, acompanyen l’alumnat i dissenyen i planifiquen les activitats fora de l’horari lectiu.

En referència a l’Èxit, la investigació ha conclòs que hi ha diverses característiques del programa que afavoreixen les condicions d’educabilitat: la construcció de vincles personals amb l’alumnat és una via que no només permet generar aprenentatges, sinó que també afavoreix la posada en pràctica d’estratègies que en faciliten la personalització. A més, Èxit també contribueix a la construcció d’un clima de treball positiu, promou la col·laboració entre l’alumnat i aborda els conflictes que sorgeixen.

Pel que fa als beneficis en l’aprenentatge que aporta l’Speak Up, la recerca destaca el disseny i la posada en pràctica d’activitats atractives per a l’alumnat, que en alguns casos permet que aquest relacioni l’aprenentatge amb una dimensió lúdica. A més, el professorat valora que més de la meitat de l’alumnat augmenta la seva confiança per parlar a classe i tots els agents implicats en el programa (alumnat, professorat i Great Friends) coincideixen a assenyalar que l’Speak Up contribueix a la millora de la competència oral en anglès.

Entre les fortaleses detectades tant en l’Èxit com en l’Speak Up, el grup de recerca assenyala la gratuïtat de l’accés com a condició d’equitat que contribueix a reforçar el caràcter compensador dels dos programes. En ambdós casos, a més, els tutors de l’alumnat participant estimen una millora de les qualificacions a final de curs.

Reptes per a les edicions següents
De cara als cursos vinents, la gestió d’aquests programes haurà de tenir en compte diverses qüestions sobre les quals l’avaluació ha proposat millores. En el cas de l’Speak Up, se suggereix enfortir la dimensió transformadora del programa per garantir que una part de l’alumnat participant esdevingui motor de canvi dins l’aula ordinària. En referència a l’Èxit, els avaluadors proposen la necessitat de centrar el suport educatiu en les competències lingüístiques, especialment en català (només un 2 % de l’alumnat participant parla català a casa), i les matemàtiques. També es dona importància a optimitzar la coordinació i el diàleg entre equips de suport i centres educatius. En el Tangram, la recerca assenyala la necessitat d’alinear les famílies participants amb els objectius del programa.