Universitat de Girona > La UdG publica una guia per prevenir la violència contra infants LGBTIQ+ en contextos vulnerables

Universitat de Girona

El projecte Colourful Childhoods, coordinat per la Universitat de Girona i finançat amb fons de la UE, detecta mancances en la formació dels professionals. Aquest dissabte dia 30 de setembre tindrà lloc a Girona la “Jornada sobre gènere i diversitat a la infància i adolescència”, amb activitats lúdiques com ara contacontes i poesia queer, i una taula rodona de difusió dels resultats científics.

Un projecte de recerca liderat per la Universitat de Girona (UdG) ha publicat una guia pràctica per proporcionar eines i informació per ajudar infants LGBTIQ+ en situacions vulnerables. Aquest manual, que ja està disponible i és d’accés lliure, és fruit del projecte Colorful Childhoolds, finançat amb fons de la Unió Europea i coordinat per l’investigador del Grup de Recerca en Ciències Socials Aplicades (CISA) de la UdG, Jose Antonio Langarita.

El projecte té lloc simultàniament a sis països de la UE –Espanya, Portugal, Hongria, Lituània, Bulgària i Itàlia– i centra el seu interès en prevenir i aturar totes les formes de violència contra la infància LGBTIQ+ en situació de vulnerabilitat en el marc de contextos de crisi social i econòmica. “Per això, una perspectiva centrada en la infància i un enfocament interseccional són fonamentals per augmentar el seu apoderament i resiliència”, afirma el professor Jose Antonio Langarita.

Colorful Childhoods ha analitzat situació legal, social i política de la infància i joventut LGBTIQ+ en sis països de la Unió Europea. En el cas de l’Estat espanyol la recerca s’ha portat a terme en col·laboració entre la UdG i la Universidad Rey Juan Carlos (URJC), amb l’investigador Lucas Platero, al capdavant de la mateixa.

Els resultats mostren que tot i el suport legal i polític per part d’algunes institucions públiques, existeixen certes debilitats que encara han de ser adreçades. En aquest sentit, la recerca destaca la necessitat d’incrementar les competències dels equips de professionals que treballen per identificar les situacions de violència basada en el prejudici cap a les persones LGBTIQ+, així com la importància d’establir estratègies per acompanyar les criatures i les seves famílies i afavorir el seu benestar. Per pal·liar aquestes qüestions, la guia elaborada en el context del projecte Colorful Childhoods conté recomanacions pràctiques i pretén ser d’utilitat per a docents i professionals de la psicologia i de la intervenció social infantil, entre d'altres.

En el marc de Colorful Childhoods, l'equip de recerca de cada país soci del projecte ha elaborat informes específics atenent a la realitat del seu territori. Els informes estan disponibles a https://www.udg.edu/ca/projectes/colourful-childhoods/outputs-and-publications.

L’equip de la UdG ha organitzat la “Jornada sobre gènere i diversitat a la infància i adolescència”aquest dissabte dia 30 de setembre amb la finalitat de donar a conèixer els resultats de la recerca a la societat gironina. En concret, la Biblioteca Salvador Allende acollirà, a dos quarts d’onze del matí, una sessió de contacontes. Seguidament, el col·lectiu Lo Relacional presentarà l’activitat lúdica “Movent el vers” per reflexionar sobre el gènere i la sexualitat.

El mateix dia, també a dos quarts d’onze del matí, el coordinador internacional del projecte, Jose Antonio Langarita oferirà una conferència a La Marfà. Seguidament, tindrà lloc una taula rodona sobre acompanyament a la diversitat sexual i de gènere a la infància i a l’adolescència, i finalment, Sònia Moll farà un recital poètic per la diversitat.

Més informació:
Informe de l’Estat espanyol: https://www.udg.edu/ca/Portals/72/C-child%20National%20Report%20Spain.pdf?ver=dGqAa_1Qn1EK3IWVVWPdGQ%3d%3d

Guia per a professionals, famílies i organitzacions: https://zenodo.org/record/8210823

Programa i inscripcions de la “Jornada sobre gènere i diversitat a la infància i adolescència”: https://infanciesdecolors.jimdosite.com/

Web del projecte: https://www.udg.edu/ca/projectes/colourful-childhoods