Universitat de Girona > La UdG intensifica la formació del professorat tanzà en noves metodologies d'aprenentatge

Universitat de Girona

En el marc d’un projecte de cooperació internacional de la UdG, dues escoles de la comunitat massai del districte de Simanjiro han participat en una xarxa educativa per formar docents en noves metodologies d’aprenentatge, amb el lideratge de membres de la UdG.

El Grup en Innovació Docent (GID) del Departament de Física de l’Escola Politècnica Superior (EPS) de la UdG ha col·laborat amb diferents escoles rurals del districte de Simanjiro, a Tanzània, per tal de fomentar l’ús de metodologies actives a l’aula que facilitin la implementació del currículum educatiu tanzà basat en competències. La iniciativa pretén expandir el treball dut a terme en anys anteriors a les escoles rurals d’Abay Mado, a Etiòpia (2019), i a Emboret, Tanzània (2020-21), a d’altres escoles del districte de Simanjiro, properes a aquesta darrera població. Aquesta àrea, habitada majoritàriament per la comunitat massai (90%), és una zona molt rural i de les més pobres de la regió. Els greus dèficits estructurals de les escoles de la zona i la manca de recursos per als seus docents ha fet que la implementació del currículum competencial en aquests centres fos extremadament difícil. La iniciativa compta amb el suport de l’empresa gironina SolarCasa Energy i l’Ajuntament de Llagostera que, com a socis del projecte, han contribuït a crear escoles sostenibles i que disposin d’energia neta.

El projecte ha tingut com un dels seus objectius bàsics la creació d’una xarxa educativa ubicada a l’escola d’Emboret. Els mestres d’aquesta escola han continuat el pla de formació docent que es va encetar en el projecte del 2021 i, en el nou projecte, s’ha completat amb la realització de seminaris i tallers participatius en noves metodologies contextualitzades a l’entorn (mètode POE – ‘Predict, Observe and Explain’), impartits per membres de la UdG a l’escola.  Després dels cursos, els equips docents de l’escola han estat tutoritzats pel grup fins a  implementar aquesta nova metodologia amb èxit amb els seus alumnes, que han realitzat les activitats d’experimentació fora de l’aula.

Dins del projecte, els equips docents de l’escola d’Emboret han difós l’aprenentatge basat en projectes, metodologia en la qual van ser formats en el projecte del 2021, als mestres d’una escola veïna, l’escola de Pendo-Lenaitunyo, que ha passat a formar part de la xarxa docent creada a l’àrea de Simanjiro.  Els mestres de l’escola de Pendo-Lenaitunyo han implementat satisfactòriament aquesta metodologia a l’aula, sota supervisió del grup de formadors. Així, l’escola d’Emboret s’ha consolidat com a focus de divulgació de metodologies innovadores d’aprenentatge a les escoles veïnes.

Per a la correcta implementació d’aquestes metodologies i del desenvolupament de competències incloses dins del currículum de Tanzània,  l’escola de Pendo-Lenaitunyo ha rebut material informàtic  i  l’empresa gironina SolarCasa Energy ha subvencionat un sistema de generació de corrent elèctrica neta i sostenible, amb plaques fotovoltaiques, igual que va fer amb l’escola d’Emboret l’any 2021. A l’àrea de Simanjiro, la majoria de les escoles estan molt aïllades i no disposen d’electricitat. Aquest any, l’Ajuntament de Llagostera també ha participat en el projecte, finançant la bateria solar i el cost del tècnic de manteniment, que ha estat format ‘in-situ’ per membres de l’empresa d’energia solar fotovoltaica.

Es pretén continuar desenvolupant el projecte, els propers anys, amb l’expansió de la xarxa docent a d’altres escoles de la regió, la incorporació de noves iniciatives proposades per a la comunitat d’Emboret i vinculades als ODS, com ara l’aprenentatge basat en serveis a la comunitat a través de la creació d’hort sostenibles a les escoles o la incorporació d’activitats integrades en la perspectiva de gènere.

La iniciativa s’ha finançat en el marc de la XIX convocatòria d’ajuts per a projectes de cooperació per al desenvolupament de la UdG (2021). A part de l’empresa SolarCasa Energy i l’Ajuntament de Llagostera, també hi ha col·laborat l’Institut de Ciències de l’Educació de la UdG. L’equip docent del projecte ha estat coordinat per la investigadora Marianna Soler mentre que l’equip tècnic ha estat supervisat per l’investigador Jesús Planella. La resta de membres UdG que han pres part en el projecte son els professors Jordi Colomer, Alexandre Deltell, Lluïsa Escoda, Teresa Serra, Carles Solé i Joan Josep Sunyol.