Universitat de Girona > Comprovació de la disponibilitat i polítiques de gestió per a xarxes programables

Tesi doctoral de: Ferney Alonso Maldonado López: "Validation of availability and policy based management for programmable networks". Direcció: Eusebi Calle Ortega i Dr. Yezid Donoso. Departament d'Arquitectura i Tecnologia de computadors i Universidad de Los Andes

En els darrers anys s'ha transformat l'arquitectura de xarxa des d'un sistema monolític fins cap a un de múltiples components flexibles, on el software juga el paper important de facilitar aquesta flexibilitat. Les Xarxes Definides per Software (SDN) permeten la separació de les funcions de control, intel·ligència de xarxa, i de capa de dades, reenviant paquets en el hardware. Aquest canvi és important perquè l'arquitectura de la tecnologia actual manté aquestes dues funcionalitats en el mateix dispositiu: l'encaminador.La separació de les capes de control i dades permet major flexibilitat d'administració i utilització dels recursos de la xarxa. Els avenços tecnològics d'aquesta tecnologia estan únicament limitats per la imaginació del desenvolupador d'aplicacions per xarxa que pot dissenyar aplicacions que controlin el detall de les operacions de la xarxa, des de la configuració automàtica d'equipaments, fins al desenvolupament d'operacions lògiques complexes.S'obre d'aquesta manera un ventall per desenvolupar funcionalitats que avui en dia es realitzen amb un equipament especialitzat.

Tanmateix, uns dels problemes més freqüents en les xarxes és la disponibilitat. L'objectiu és desenvolupar mecanismes i estratègies per actuar davant incidents de fallada i recuperar la funcionalitat, evitar que les fallades apareguin, i mitigar l'impacte de les fallades en l'operació de la xarxa. En SDN aquest és un problema interessant que la comunitat acadèmica hi està treballant, però com que la tecnologia és recent, els esforços s'han enfocat en desenvolupar aplicacions per l'administració de la virtualització la configuració automàtica.

Un dels reptes, sens dubte, és el de la configuració i programació de la xarxa. El factor humà representa entre el 50% i el 80% de les fallades de la xarxa entre errors de configuració i bugs en la programació de les aplicacions i implementació d'algorismes i protocols.

Aquesta tesi doctoral proposa: 1) la utilització de mecanismes d'especificació i verificació d'aplicacions de la xarxa en el context SDN amb l'objectiu de reduir l'impacte de les fallades de la xarxa. 2) també es proposa orientar l'administració de les xarxes per mitjà de polítiques per la seguretat i l'auditoria de xarxes, i 3) es descriu el comportament de les fallades en una representació de l'arquitectura SDN com una xarxa independent i s'estudia l'impacte de les fallades en aquest model de xarxa.

Lectura de Tesi doctoral: 12/09/2017, Seminari ATC de l'Escola Politècnica Superior IV