Universitat de Girona > Protecció i conservació d'espècies animals: responsabilitat de l'estat colombià

Protecció i conservació d'espècies animals: responsabilitat de l'estat colombià

Tesi doctoral de Milton Duban Monsalve Mantilla: "Protección y conservación de especies animales: responsabilidad del estado colombiano". Direcció: Dr. Juan Manuel Trayter Jimenez. Departament de Dret Públic

Aquesta investigació estudia els principals paradigmes que se susciten en la relació animal humà- animal no humà en l'ordenament jurídic colombià i els instruments jurídics nacionals i internacionals que serveixen per a la categorització de l'assenyalament d'animals amenaçats d'extinció, al seu torn, estableix els deures i obligacions institucionals que es tenen per part de les autoritats administratives, legislatives, els òrgans de control i dels particulars, enfront de la protecció i conservació d'espècies.

Això anterior, a través d'una revisió documental profunda que va permetre que s'analitzessin els continguts normatius, constitucionals, legals, reglamentaris, d'instruments internacionals i de la jurisprudència del Consell d'Estat Colòmbia i de la Cort Constitucional, sense deixar de banda els aportaments doctrinaris al respecte.

Els resultats mostren que la categoria del dret col·lectiu de protecció i conservació d'espècies permet que a través de l'acció popular i de mecanismes administratius es protegeixin les espècies amenaçades. No obstant això, una vegada s'esdevé el succés de l'extinció d'una espècie animal (la qual cosa cataloguem com un dany ecològic pur i irreversible), s'adverteixen dificultats per a la imputació d'un règim de responsabilitat de l'Estat, entre altres raons per la multicausalitat. Ara, des del dret internacional ambiental, s'observen avenços insuficients respecte de la categoria de responsabilitat prevista en l'article 14. 2 del Conveni de diversitat biològica. No obstant això, des del punt de vista jurisprudencial, a Colòmbia hi ha elements que poden ser un far de llum en la matèria.

Lectura de la tesi: 12/04/2024, Sala d'Actes de l'Escola Politècnica Superior I (informació extreta de l'Agenda activitats de la web Escola de Doctorat)