Universitat de Girona > Les innovacions tecnològiques per al canvi sostenible: un camí cap a la traçabilitat

Tesi doctoral de Denisa Gibovic: "Technological Innovations for Sustainable Change: A Path to Traceability". Direcció: Dra. Andrea Bikfalvi. Departament d'Organització, Gestió Empresarial i Disseny del Producte

En l'actualitat, la sostenibilitat és crucial enmig dels reptes ambientals i socials. Tecnologies com l'IA (intel·ligència artificial), l'IoT (internet of things) i la cadena de blocs ofereixen solucions innovadores, especialment en l'abordatge de les complexitats de la cadena d'aprovisionament global, la font d'aliments i la transparència en la gestió de residus. Aquestes qüestions tenen implicacions socials i econòmiques, despertant l'interès de polítics, empreses i investigadors. La tecnologia de la cadena de blocs ha emergit recentment com a transformadora, proporcionant transparència i eficiència a través de les indústries. El seu potencial de sostenibilitat radica en la descentralització, la immutabilitat i la traçabilitat, prometent una revolució en la resolució de problemes ambientals i pràctiques ètiques per a un futur més sostenible.

Aquesta tesi explora la intersecció de la cadena de blocs i la sostenibilitat, amb un enfocament en la gestió de residus, l'ètica de la cadena d'aprovisionament i la traçabilitat del cicle de vida del producte. Investiga la influència de les tecnologies i la tokenització en el comportament dels ciutadans, posant èmfasi en l'adopció de tecnologia i els canvis en els hàbits de reciclatge. Utilitzant una metodologia de recerca qualitativa, s'han examinat dos casos contrastats.

El Cas 1 va implicar un projecte pilot que introdueix RECICLOS, un token de recompensa virtual, i incentius gamificats per promoure el reciclatge entre les famílies. Els resultats destaquen l'eficàcia dels esquemes d'incentius innovadors en alterar els hàbits de reciclatge de les persones.

En el Cas 2, l'estudi va explorar el paper de la cadena de blocs en la millora de la gestió de residus dins dels ecosistemes portuaris. La prova pilot de la solució CircularPort amb l'Autoritat Portuària de Barcelona va mostrar el potencial de la cadena de blocs per transformar la gestió de residus als ports, contribuint a resultats sostenibles.

El Cas 3 va avaluar l'impacte de RECICLOS en el comportament dels ciutadans, explorant de manera única les dinàmiques d'adopció de tecnologia en el context del reciclatge. Aquesta recerca ofereix idees pràctiques per a polítics, empreses i organitzacions que promouen pràctiques respectuoses amb el medi ambient.

Els resultats destaquen el paper significatiu de la cadena de blocs i les tecnologies avançades en la promoció de la sostenibilitat, especialment en la gestió de residus i el reciclatge. La integració d'aquestes tecnologies facilita l'adopció de models de negoci circulars en indústries tradicionalment lineals. En conclusió, les innovacions de la cadena de blocs i les tecnologies avançades contribueixen de manera substancial a la promoció de la sostenibilitat, proporcionant transparència, responsabilitat i eficiència a través de diverses indústries. La seva capacitat per assolir la circularitat, reduir els residus i preservar el medi ambient les converteix en eines inestimables en la nostra recerca d'un futur més sostenible.

Lectura de la tesi: 19/02/2024, Sala de Graus de la Facultat de Lletres (informació extreta de l’Agenda activitats de la web Escola de Doctorat)