Universitat de Girona > La integració de les tecnologies digitals en la formació de docents AICLE: un estudi de cas

Tesi doctoral de Rosa Maria Felip Falcó: "La integració de les tecnologies digitals en la formació de docents AICLE: un estudi de cas". Direcció: Dra. Meritxell Estebanell Minguell. Departament de Pedagogia

La present tesi doctoral se centra en la integració de les tecnologies digitals en la formació del professorat AICLE mitjançant el disseny i l'avaluació de l'acció formativa anomenada AF-eCLIL, l'objectiu central de la qual és capacitar el professorat AICLE per a la integració d'eines i recursos digitals meta en la seva docència AICLE i, conseqüentment, la millora de la competència digital docent (CDD). L'AF-eCLIL es troba incardinada en la formació del programa d'innovació pedagògica Generació Plurilingüe (GEP), del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.

Els objectius de la tesi són descriure i caracteritzar l'AF-eCLIL i comprendre i avaluar els resultats de la seva implementació, mitjançant un estudi de cas únic que adopta una metodologia mixta qualitativa-quantitativa.

El treball està estructurat en tres estudis independents però entrellaçats. En el primer estudi, a partir de l'anàlisi de dades documentals, es presenta el program GEP dins del context lingüístic i educatiu català, i, adoptant un enfocament narratiu, s'exposen el procés de presa de decisions i de disseny de l'AF-eCLIL, així com el seu pilotatge.

El segon i tercer estudi avaluen aspectes específics de la implementació de l'AF-eCLIL per determinar-ne l'impacte. Concretament, en el segon estudi, es van examinar les expectatives de les participants envers l'AF-eCLIL i la valoració que van fer de les eines i recursos meta integrats en la formació. Tant per a la recollida de dades qualitatives com quantitatives es van utilitzar qüestionaris generats ad hoc. Les dades qualitatives es van analitzar mitjançant un procés de categorització i les quantitatives es van sotmetre a un tractament estadístic. El tercer estudi es va centrar a establir l'impacte de l'AF-eCLIL en la competència digital docent (CDD) de les participants. Amb aquest objectiu es va administrar un qüestionari existent i validat, com a pretest (T1) abans d'iniciar la formació i com a posttest (T2) en finalitzar-la. Les dades provinents del qüestionari s'han analitzat per procediments estadístics.

De l'anàlisi de les dades es conclou que les docents valoren les eines i recursos digitals integrats en l'acció formativa AF-eCLIL tant per la seva utilitat com per la seva aplicabilitat a la pràctica docent. Específicament, n'aprecien característiques que donen resposta a les demandes de la docència AICLE. No obstant això, s'observa que la correspondència entre el grau de valoració que es fa de les eines i la seva utilització generalitzada no és completa.

Referent a la CDD del professorat participant, els resultats suggereixen que hi ha una millora global en la CDD entre el T1 i el T2, així com en tots aquells ítems relacionats amb la pràctica docent i les qüestions didàctiques, metodològiques i curriculars.

Lectura de la tesi: 10/11/2023, Facultat d'Educació i Psicologia (informació extreta de l’Agenda activitats de la web Escola de Doctorat)