Universitat de Girona > Complicacions perioperatòries de l'adrenalectomia laparoscòpica

Complicacions perioperatòries de l'adrenalectomia laparoscòpica

Tesi doctoral d'Olga Delisau Puig: "Complicacions perioperatòries de l’adrenalectomia laparoscòpica. Experiència a la província de Girona". Direcció: Dr. José Manuel Fernández-Real Lemos i Dr. José Ignacio Rodríguez Hermosa. Departament de Ciències Mèdiques

INTRODUCCIÓ: Les masses adrenals són un dels tumors més freqüents, sent diagnosticades de manera incidental en el 5% dels pacients que es sotmeten a una prova d'imatge. Fins a l'inici de la dècada dels 90, tot el tractament quirúrgic suprarrenal es realitzava mitjançant cirurgia oberta, però des de la descripció de l'adrenalectomia laparoscòpica l'any 1992 el seu ús s'ha generalitzat havent-se convertit avui en dia en el gold standrad. No obstant això, l'adrenalectomia, laparoscòpia és una cirugia mínimament invasiva avançada que presenta una taxa de complicacions postquirúrgica que poden arribar fins al 18% segons la literatura publicada. L'equip de Cirurgia Endocrina de l'Hospital Universitari Dr. Josep Trueta de Girona va introduir la laparoscòpia en la cirurgia de la glàndula suprarenal l'any 2003, obtenint resultats comparables als de la literatura nacional i internacional.

OBJECIUS: Els objectius d'aquest treball són 1) Analitzar la taxa de morbiditat i els tipus de complicacions de l'adrenalectomia laparoscòpica, 2) Analitzar els possibles factors de risc de complicacions, 3) Analitzar els possibles factors de risc associats a la conversió, 4) Analitzar la taxa de mortalitat i les seves causes i 5) Analitzar els factors que augmenten l'estada hospitalària.

PACIENTS I MÈTODES: Aquest estudi inclou tots els pacients tractats d'un tumor adrenal a l'Hospital Dr. Trueta de Girona des de l'abril de 2003 fins al desembre de 2022. Són exclosos de l'anàlisi de l'estudi els pacients que són sotmesos a cirurgia oberta o abordatges retroperitoneoscòpics, les adrenalectomies bilaterals, les cirurgies adrenals laparoscòpiques amb algun procediment addicional associat, els menors d'edat, les embarassades i els pacients no aptes per anestèssia. En tots els pacients s'ha realitzat un abordatge laparoscòpic transperitoneal lateral.
S'han recollit variables demogràfiques i analítiques, variables preoperatòries, intraoperatòries i postoperatòries. Per comparar variables contínues entre grups, hem utilitzat la prova de Student per a variables normalment distribuïdes i la prova Mann–Whitney U per a variables no distribuïdes normalment. Per comparar variables categòriques entre grups, vam utilitzar la prova quadrada de Khi quadrat o la prova exacta de Fisher, segons correspongui. Es van provar associacions entre els resultats i variables mitjançant regressió logística i lineal univariant. Les variables amb p ≤ 0,10 en regressió logística o lineal no ajustada es van incloure en els models de regressió logística o lineal múltiple per generar ràtios de probabilitat ajustades (OR) o mitjanes ajustades. Per a totes les proves, s'han considerat els nivells de significació de p < 0,05.

RESULTATS: Des de l'any 2003 fins al 2022, s'han operat un total de 193 adrenalectomies laparoscòpiques. S'han inclòs en l'estudi un total de 177 pacients.
La taxa de complicacions de la nostra sèrie és del 2,8% sense cap cas de mortalitat. En l'anàlisi multivariant han demostrat ser factors de risc de complicacions el temps quirúrgic (OR 1.03, p=0.006) i el sagnat intraoperatori (OR 1.01, p=0.033).
La nostra taxa de conversió a via oberta és del 4,5%. Les variables associades a una major taxa de conversió en la nostra mostra també són el temps quirúrgic (OR 1.02, p=0.022) i el sagnat intraoperatori (OR 1.01, p= 0.002).
La mediana de la nostra estada hospitalària és de 2 dies. En l'anàlisi de regressió multivariant, les variables associades a una major estada hospitalària són el temps operatori, el sagnat intraoperatori, deixar un drenatge quirúrgic, convertir a cirurgia oberta i tenir complicacions.

CONCLUSIONS: L'adrenalectomia, laparoscòpia és una cirurgia segura. En la nostra sèrie, la taxa de complicacions és 2,8% amb un 0% de mortalitat, un 4,5% de conversions a via oberta i una estada hospitalària mitjana de dos dies. Els factors de risc independents associats tant a una major taxa de complicacions i a una major taxa de conversió són el temps quirúrgic i el sagnat intraoperatori. Els factors de risc independents que augmenten l'estada hospitalària són el temps quirúrgic, el sagnat intraoperatori, la conversió a via oberta, portar un drenatge quirúrgic i la presència de complicacions postoperatòries.

Lectura de la tesi: 15/12/2023, Facultat de Medicina (informació extreta de l’Agenda activitats de la web Escola de Doctorat)