Universitat de Girona > Identitat moral i construcció de la trajectòria professional

Identitat moral i construcció de la trajectòria professional

Tesi doctoral de Maria Kapanadze: "Moral Identity and Career Conctruction: Implications for Theory, Intervention and Research. Example of People in Recovery from Substance Use Disorders". Direcció: Dra. Beatriz Ma. Caparrós Caparrós i Dra. Esperanza Villar Hoz. Departament de Psicologia i Dr. Karl Aquino. University of British Columbia

Actualment existeix un gran interès en l'eficàcia de la construcció de la carrera professional, utilitzada com una tècnica en els programes d'orientació, on l'objectiu principal és millorar l'ocupabilitat. Tanmateix, hi ha una manca d'estudis empírics sobre les intervencions orientadores aplicades a les poblacions vulnerables, especialment en les intervencions que posen èmfasi en el paper de la construcció de la identitat moral i les que aborden les experiències de trauma. La tesi doctoral vol, per una banda, proporcionar informació sobre les experiències de desocupació de llarga duració de les persones en recuperació dels Trastorns per Ús de Substàncies (TUS) centrant-se en la construcció de la seva carrera i els processos d'internalització i simbolització de la identitat moral. Per l'altra, aquesta tesi doctoral considera les formes amb les quals les experiències traumàtiques poden afectar el desenvolupament de les carreres i als processos de construcció de la identitat moral i la motivació moral. El trauma emocional sovint s'associa a experiències doloroses i atemoridores que tenen efectes a llarg termini a les nostres vides (Sieff, 2015).
Els resultats suggereixen que el LDC adaptat és una intervenció efectiva per reforçar l'ocupabilitat de les persones en recuperació dels TUS. Es va observar una relació positiva entre la internalització de la identitat moral i la proactivitat personal, l'acceptació i l'acció relacionades amb el treball i la competència personal. Es va descobrir que els autoesquemes morals influeixen en els interessos ocupacionals, les opcions de feina, els significats del treball i la identitat professional. Aquests autoesquemes morals van donar suport a la formació de projectes de vida significatius. Les estratègies d'afrontament inadaptades, desenvolupades com a resposta de les experiències traumàtiques en la primera infància, es van associar amb l'atur de llarga duració, i aquestes estratègies varen influir en l'accessibilitat de les característiques de la identitat moral dins de situacions diferencials relacionades amb el treball. La tesi doctoral es conclou destacant un nou marc teòric-explicatiu que mostra els vincles entre els constructes de la identitat moral, les experiències de trauma, les estratègies d'afrontament inadaptades, i la construcció de la carrera.

Lectura de la tesi: 07/09/2018, Sala de Graus de la Facultat d'Educació i Psicologia