Universitat de Girona > Procés de transferència de l'aprenentatge d'una formació docent tecnopedagògica

Procés de transferència de l'aprenentatge d'una formació docent tecnopedagògica

Tesi doctoral de Fernanda Fauth: "Cambios en la práctica formativa del profesorado a partir de una formación continua en la modalidad de educación a distancia". Direcció: Dr. Juan González Martínez. Departament de Pedagogia

Aquesta tesi doctoral és el resultat duna investigació educativa que parteix de l’interès per analitzar el procés de transferència de l’aprenentatge d’una formació docent tecnopedagògica en línia oferta per una institució d’ensenyament superior. Aquest estudi, presentat en el format de compendi d'articles, permet ampliar els resultats d'altres treballs de recerca sobre el procés de transferència, però més centrat en aquest context més nou d'investigació en l'àmbit d'una formació permanent virtual centrada en competències digitals del professorat. A través d'un article de revisió teòrica, es presenta el marc teòric de la investigació, que parteix d'una revisió de la literatura sobre el concepte, les dimensions i els factors del procés de transferència de l'aprenentatge en un context general. Quant a l'abordatge metodològic, es realitza un estudi qualitatiu basat en el procediment de l'anàlisi de continguts, a partir de les categories derivades de la teoria i de les investigacions anteriors. La recollida de dades es va fer mitjançant l'anàlisi de dues activitats formatives realitzades durant la formació i una entrevista, considerant l'autopercepció dels participants, abordant aspectes referents al disseny del curs, a les característiques personals i a l'ambient de treball dels subjectes. Són aquestes les tres categories de factors que condicionen la transferència. Els resultats de la investigació són presentats a través de cadascun dels tres articles de caire empíric, cadascun referent a una de les tres categories, que indiquen els factors que més influeixen el procés de transferència dins del context investigat. A partir de la discussió final també es presenten les relacions establertes entre aquests factors i algunes orientacions sobre com potenciar aquests factors per a un plantejament millor del procés de transferència de l'aprenentatge dins d'una formació contínua en línia i més específicament sobre les competències digitals del professorat.