Universitat de Girona > Benestar subjectiu en nens, nenes i adolescents

Benestar subjectiu en nens, nenes i adolescents

Tesi doctoral de Narcís Torrent Quer: "Bienestar subjetivo en niños, niñas y adolescentes que participan en programas públicos después de clases en Chile". Direcció: Dr. Ferran Casas Aznar. Institut de Recerca sobre Qualitat de Vida. Universitat de Girona

Aquesta tesi doctoral té com a propòsit explorar diferents aspectes del benestar subjectiu de nens i nenes que viuen en condicions de vulnerabilitat social i que participen en programes després de classes a Xile. Per a això, es va desenvolupar una recerca sobre la base de les dades recollides d'una mostra de 1033 nens xilens (49,1% nenes) d'entre 9 i 14 anys, que viuen en condicions socioeconòmiques de pobresa, dels quals 568 participaven d'un programa públic després de classes i 465 no hi participaven. La investigació es va focalitzar en analitzar diferents aspectes del seu benestar subjectiu.

Per avaluar aquest benestar es van administrar diferents escales psicomètriques, tant de les denominades "lliures de context", incorporant components afectius (afectes positius i negatius) i cognitius (satisfacció amb la vida en general), com de les basades en àmbits, és a dir, que exploraven la satisfacció amb diferents àmbits de la vida, incloent-hi l'ús del temps lliure. Les escales aquí utilitzades han estat prèviament provades en estudis internacionals i validades a Xile. La recerca va derivar en dos estudis, que han estat ja publicats en revistes d'impacte internacional i que formen part d'aquesta tesi per compendi de publicacions. A l'Estudi 1 va avaluar el benestar subjectiu de tota la mostra i a més va analitzar els resultats en funció del sexe dels infants. Mitjançant el mètode de màxima versemblança, es va posar a prova un model d'equacions estructurals amb el qual es va avaluar en quina mesura aquests components del benestar es relacionaven amb una variable latent de segon ordre, i es va observar un bon ajustament del model. A l'Estudi 2 es va avaluar el benestar subjectiu d'infants que participen i que no participen en programes després de classes i també la satisfacció amb l' ús del seu propi temps en general i l' ús del seu temps lliure en particular, considerant les variables d'edat i sexe.