Universitat de Girona > Asimetries entre extremitats i rendiment esportiu

Asimetries entre extremitats i rendiment esportiu

Tesi doctoral de Marc Madruga Parera: "Inter-limb asymmetries and sports performance. From assessment to the application of a sport-specific iso-inertial resistance training in young athletes". Direcció: Dr. Daniel Romero Rodriguez i Dra. Azahara Fort Vanmeerhaeghe. Departament de Biologia; Escola Universitària de la Salut i l'Esport (EUSES)

L’handbol i el tennis són esports que utilitzen l’extremitat superior per llançar o colpejar una pilota, i on es desenvolupen desplaçaments multidireccionals que manifesten diferents habilitats específiques amb una màxima explosivitat. La literatura especialitzada defineix les asimetries entre extremitats inferiors com les diferencies de força o habilitat que es produeixen entre aquestes extremitats en el moment de realitzar una acció. Aquestes asimetries han estat estudiades, bàsicament, amb dues intencions: detectar possibles factors de risc de lesió, i estudiar si les mateixes afecten el rendiment de les habilitats de l’esportista, tals com el salt, el canvi de direcció (COD) i l’esprint. Dins del treball de la força i potencia muscular, l’entrenament iso-inercial s’ha convertint, en els últims anys, en un instrument de treball que ja és considerat com un mètode contrastat en l’entrenament de força.

En base a aquests antecedents, aquesta tesi doctoral té com a objectiu quantificar i analitzar les asimetries en les habilitats de salt, COD, esprint i potencia muscular, així com comparar els efectes de l’entrenament amb resistència iso-inercial i resistència de cable gravitacional en joves esportistes. En el transcurs d’aquesta tesis doctoral s’ha desenvolupat una bateria de valoracions de les habilitats esmentades. El COD ha estat  testat en diferents condicions: a 90º i 180º, afegint una resistència inercial, i valorant la capacitat de repetir aquest tipus d’acció (resistència a la  fatiga). Igualment, s’ha registrat la velocitat de l’esprint lineal, els salts en diferents direccions (vertical, horitzontal i lateral) i una acció de llançament específic de l’handbol. També s’ha avaluat els efectes d’un programa d’entrenament de força de vuit setmanes de durada, on es comparaven els efectes de dues metodologies diferents, la iso-inercial i la gravitatòria per cable, sobre el rendiment de les habilitats motrius i la magnitud de les asimetries.

Com a síntesi dels resultats d’aquest procés d’investigació, les asimetries detectades mostren variabilitat en les magnituds segons la prova seleccionada. En les valoracions de COD, s’han observat magnituds d’asimetria més elevades en el COD amb resistència iso-inercial, COD dèficit i capacitat de repetir COD, en comparació als test més convencionals de COD de 90º i 180º. Així mateix, el test de salt vertical va mostrar majors magnituds d’asimetria que les observades en salts lateral i horitzontal. Els nostres resultats mostren que les asimetries influeixen moderadament en el rendiment del COD, la capacitat de repetir COD, la velocitat en l’esprint lineal i el salt.

Per a finalitzar, hem pogut observar que un entrenament de força amb accions coordinatives i proper a l’especificitat esportiva té efectes positius en la millora del rendiment en joves jugadors d’handbol. A més, l’entrenament amb resistència iso-inercial mostra majors efectes en el rendiment en el COD multidireccional, la capacitat de repetir COD, el salt i el llançament, així com majors reduccions d’asimetries en el salt vertical, en comparació a l’entrenament de força convencional de cable gravitacional.

Lectura de la tesi: 03/06/2020

Consulta de la tesi a TDX: http://hdl.handle.net/10803/671226