Grups de recerca > Estada de Lara Morcillo a la Universitat de Glasgow

Liberi. Recerca en infància, joventut i comunitat

Lara Morcillo, estudiant de doctorat de Liberi i membre del projecte Hebe, ha realitzat una estada a la Universitat de Glasgow amb el grup de recerca "People, place and social change" del gener fins l'abril de 2024, sota la supervisió de la doctora Louise Sheridan. La Dra. Sheridan comparteix les línies d'investigació en joventut, participació, treballadors juvenils, desenvolupament comunitari, etc.

El seu grup de recerca està especialitzat en com els processos educatius configuren individus i grups en diversos contextos, especialment en com utilitzar-los per eradicar les desigualtats locals i globals. Els temes principals que aborden inclouen les connexions entre persones, llocs i comunitats, els obstacles i facilitadors de l'educació al llarg de la vida, així com l'agència i el desenvolupament d'espais socioeducatius formals i no formals.

Abans de començar la estada, es va acordar amb la Dra. Louise Sheridan la possibilitat de realitzar treball de camp amb joves i educadors. Es van realitzar dos tallers de dues hores cadascun al Community Youth Centre Castlemilk, en un dels barris més empobrits i estigmatitzats de Glasgow. El primer taller es va fer amb un grup de 9 joves de 14 a 16 anys que assisteixen regularment al centre per voluntat pròpia, amb l'objectiu de conèixer les seves reflexions i avaluacions sobre el seu propi empoderament. El segon taller es va fer amb un grup de 15 treballadors i/o voluntaris del centre que treballen amb joves, per tal que poguessin valorar les estratègies que segueixen per afavorir l'empoderament amb les persones joves amb les quals treballen. Com que les sessions van ser enregistrades, es va presentar prèviament la proposta d'investigació al comitè d'ètica de la Universitat de Glasgow, del qual es va obtenir un dictamen favorable. Es preveu que la triangulació d'aquests resultats qualitatius permeti oferir al centre comunitari un estat de la salut de l'empoderament juvenil, així com orientacions per potenciar-lo, i la redacció d'un article acadèmic destinat a la publicació en una revista no indexada.

En segon lloc, en el marc del grau de Desenvolupament Comunitari, en el qual la Dra. Louise Sheridan és docent, se li va oferir la possibilitat d'impartir una de les seves classes dins de l'assignatura "Approaches and Applied Research Methods". A més, també va poder participar com a alumna en un Blended Intensive Program a Belfast, on va conèixer projectes vinculats a joves del territori que treballen per la pau, així com per la prevenció i el reforçament comunitari en una ciutat castigada per un conflicte social encara molt recent.

En tercer lloc, a nivell personal, la estada li ha servit per avançar en la tesi doctoral i en els diferents projectes en curs, a més de poder intercanviar experiències amb altres docents i estudiants de doctorat.