Grups de recerca > ERIDIQV > Projectes de recerca > Promoció del benestar infantil i adolescent

Infància, adolescència, drets dels infants i la seva qualitat de vida

Promoció del benestar infantil i adolescent

Recerca i aplicacions per promoure el benestar infantil i adolescent mitjançant la participació social dels alumnes i les seves famílies en els centres escolars

Descripció

Aquest projecte té un doble objectiu: 1) aprofundir en la identificació dels factors que contribueixen al benestar subjectiu infantil i adolescent mitjançant la continuació i ampliació de l'estudi longitudinal en procés de desenvolupament, i 2) incrementar el benestar subjectiu escolar dels alumnes mitjançant la promoció de la participació social d'aquests i de les seves famílies en el context escolar i l'establiment d'una major col·laboració entre els centres educatius y les entitats del territori més immediat (veïnat o municipi).

El projecte desenvoluparà, al llarg de quatre anys, dues accions principals que es complementen mútuament per donar resposta al doble objectiu plantejat: 1) La continuació de la recollida de dades longitudinal sobre benestar subjectiu iniciada en els dos projectes anteriors concedits i 2) Dissenyar i implementar intervencions que permetin incrementar el benestar escolar mitjançant la promoció de la participació dels alumnes i de les seves famílies en el context escolar i un major apropament a l'entorn social del territori on es troben les escoles, a través d'intervencions psicosocioeducatives i de l'ús de la plataforma informàtica dissenyada i testada prèviament per l'equip.

En aquest projecte es parteix de la base que la complexitat del doble objectiu general plantejat requereix ser tractat tenint en compte diferents perspectives i metodologies, concretament: a) una intervenció primerenca a nivell dels dos darrers cursos de l'educació primària obligatòria (5è i 6è), b) un enfocament multi-mètode quantitatiu (realitzant preguntes a través d'escales) i qualitatiu (utilitzant preguntes obertes en les quals els participants expliquen la seva experiència), i c) una perspectiva interdisciplinària: educativa, social i psicològica en la qual els infants i adolescents seran el centre del procés d'investigació i intervenció.

El projecte pretén tenir un impacte a quatre bandes. En primer lloc i sobretot, en les vides dels infants i adolescents participants. En segon lloc en els investigadors i els professionals involucrats en termes de millora de les seves capacitats i habilitats, en tercer lloc, en la comunitat científica mitjançant l'augment de coneixements i la millora del capital humà i, per últim, però no menys important, en la comunitat educativa i en els agents socials del barri o del municipi millorant la col·laboració entre ells. Donat que es té en compte la intersecció entre l'escola i el territori proper o veïnat, el projecte pretén contribuir a dos dels desafiaments més importants que els països europeus (i molts altres països del món) afronten a dia d'avui: el fracàs escolar i l'exclusió social, que impedeixen garantir la igualtat de drets i la igualtat d'oportunitats per tots els ciutadans.