Càtedres de la UdG > Josep M.Antó i Cristina O'Callahan ens parlen de la salut planetària

Càtedra de Promoció de la Salut

Josep M.Antó i Cristina O'Callahan ens parlen de la salut planetària

El passat dia 15 de desembre vam organitzar el webinar "La salut planetària com a resposta als reptes de l'Antropocè" que tanca el cicle de webinars que hem organitzat aquest 2021 amb temàtiques destacades en promoció de la salut.

En aquest webinar les persones participants van poder gaudir de l'expertesa de Cristina O'Callahan Gordo i Josep M.Antó en la temàtica. Josep Maria Antó és professor d'investigació de l'ISGlobal (Institut de Salut Global de Barcelona;2016-2019), membre del Parc de Salut Mar i catedràtic de medicina a la Universitat Pompeu Fabra (UPF); Cristina O'Callaghan-Gordo és professora agregada de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i investigadora associada de l'ISGLOBAL.

La introducció del tema va estar a càrrec de Cristica O'Callahan, que va parlar sobre la relació entre el medi ambient i la salut; el canvi climàtic i el canvi ambiental global com a reptes per a la salut i de la "salut ambiental" a la "salut planetària".

Segons O'Callahan entenem la Salut Planetària com la consecució del màxim nivell de salut, benestar i equitat conseguits arreu del món respectant els límits dels sistemsnaturals del a Terra en què la humanitat pot prosperar, através dela integració de diversos sistemes humans (polítics, econòmics i socials). Així la salut del planeta i la salut humana no poden estar separats, depenen una de l'altra, no es poden entendre com a conceptes separats.

Pel que fa a Josep M. Antó va parlar sobre el context en el que ens trobem ara i com aquest anirà desenvolupant-se durant les següents dècades, que els experts que estudien l'evolució del planeta han anomenat com a Antropocè (la continuació de l'actual l'Holocè). Dins d'aquest període destaca l'augment de la temperantura i els seus impactes irreversibles, creant una crisis climàtica.

Antó va afirmar, igual que la seva companya, que la salut del planeta i la salut humana han d'anar juntes.  Antó parla de 4 categories diferents, amb variables que són bones pels humans i pel planeta, el que és dolent pels humans i dolent pels planetes i el que és bo pels humans i dolent pels planetes (cobenefici) i finalment, què és dolent per a la salut humana i bo per a la salut del planeta.

Per últim destacar que la salut planetària necessita respostes urgents, multidisciplinàries i inclou complexitat i incertesa.