Càtedres de la UdG > Patrimoni Literari > Lliçons de la Càtedra > 2013. Narcís-Jordi Aragó

Càtedra de Patrimoni Literari Maria Àngels Anglada - Carles Fages de Climent

2013. Narcís-Jordi Aragó

Lliçons de la Càtedra

Narcís-Jordi Aragó a les Lliçons de la Càtedra

Després de la participació de la professora Dolors Condom, l’escriptor i periodista Narcís-Jordi Aragó va ser el convidat del curs 2013 a les Lliçons de la Càtedra.

Els motius d’aquesta invitació són evidents: Aragó ha estat i és un mestre de periodistes; ha escrit i reflexionat sobre la relació entre la literatura i el territori, un dels eixos d’estudi de la Càtedra; a partir de la publicació de l’Atles literari de les terres de Girona, la vinculació d’Aragó amb la Facultat de Lletres, i més concretament amb la Càtedra, ha estat estreta.

Les Lliçons de la Càtedra 2013, organitzades amb la col·laboració de la Fundació Rafael Masó, van ser impartides per Narcís-Jordi Aragó del 15 al 18 de juliol a la Sala de Graus de la Facultat de Lletres de la Universitat de Girona, de les 10 a les 13 hores. Ivan comptar amb l’assistència de Margarida Casacuberta, Narcís Figueras, Xavier Cortadellas, Antònia Boix, Josep M. Fonalleras, Quim Nadal, Lluís Muntada, Quim Curbet, Joan Ferrerós, Rosa Font, Jordi Dalmau, Dolors Reig, Joan M. del Pozo, Lluís Lucero, Maria Mercè Roca, entre d’altres.

Vegeu el cartell-programa de l'activitat

NARCÍS-JORDI ARAGÓ MASÓ

Advocat i periodista. Llicenciat en dret per la Universitat de Barcelona i diplomat en Periodisme per l’Escola Oficial de Madrid. De 1957 a 1977 va exercir d’advocat i des del 1962, de periodista. Entre 1951 i 1963 col·laborà a Ràdio Girona on va tenir cura de diversos programes. El 1957 va estrenar al Teatre Municipal de Girona el drama “La llum de la veritat” (amb Josep M. Capella), representat durant molts anys pel Patronat de la Passió de Girona. De 1958 a 1967 introduí a Girona les sessions de cinefòrum i Teatrefòrum.

Com a periodista ha dut a terme una àmplia activitat. Fou redactor en cap de la revista Vida catòlica (1952-1967), va dirigir el setmanari Presència (1967-1980), va ser corresponsal a Girona del diari Tele/Exprés amb el pseudònim de Jordi Ballester (1970-1980), col·laborà setmanalment a les pàgines gironines de la Hoja de Lunes (1971-1979) i va impulsar i dirigir el Debat Costa Brava (1976). De 1978 a 1995 va dirigir el Centre d’Informació i Documentació de la Cambra de comerç de Girona i va ser cap del Gabinet de Premsa i director del Butlletí de la Corporació. Va ser director de Revista de Girona (1985-2009). És col·laborador del diari El Punt/Avui des de 1979.

També es pot remarcar la seva activitat docent. Ha impartit cursos d’iniciació al periodisme, tècniques d’expressió i comunicació, mitjans de comunicació social i coneixement e la ciutat a diversos centres i institucions de Girona.

El 1987 va ser comissari de l’exposició “La ciutat de Josep Pla”, al Museu d’Art de Girona, l’any 1978, de la mostra “La Girona dels visitants”, al Museu d’Història de la Ciutat i, l’any 2006, de l’exposició “Rafael Masó, ciutadà de Girona”, al Museu d’Història de la Ciutat. Fou jurat dels premis “Carles Rahola” d’assaig, “Manuel Bonmatí” de periodisme i dels lliurats per la Cambra de Comerç a establiments antics, entre d’altres.

Va ser membre de la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat de Catalunya per nomenament del president Tarradellas (1978-1981), presidí l’Associació de la Premsa de Girona (1981-1986), va ser vicedegà del Col·legi de Periodistes de Catalunya i president de la demarcació de Girona (1986-1993) i va presidir el comitè d’Ètica Policial de l’Ajuntament de Girona (1984-1987) i l’Associació dels Amics del Museu d’Art de Girona (1996-1999). Va ser president del Consell Editorial d’El Punt i Presència (1995-2012).

El 1987 va ser designat acadèmic de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi i ha rebut diversos reconeixements: premi Serra i Moret de periodisme sobre temes de civisme, Generalitat de Catalunya (1991); Mosca d’Honor de la Informació de la demarcació de Girona, Col·legi de Periodistes de Catalunya (1994); premi Skäl d’Or, Agrupacions Skal de Catalunya i Catalunya Nord (1996); premi Nit del Turisme, Escola Ferran Aguiló (1997), i Premi d’Honor de la Comunicació, Diputació de Barcelona (2001). Va rebre la Distinció Ciutadania de l’Ajuntament de Girona (2002), la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya (2002), la Distinció al Mèrit Cultural de la Facultat de Lletres de la UdG (2007), la Distinció Ofici de Periodista del Col·legi de Periodistes de Catalunya (2009) i la Ploma d’Or dels alumnes de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB (2009).

Aquesta biografia ha estat elaborada a partir de l’opuscle Distincions 2002 de l’Ajuntament de Girona.

Bibliografia completa de Narcís-Jordi Aragó (fins al 2014)