Campus de la Salut > Estudien la millora en la prevenció d’ictus a Girona

Campus Salut

Estudien la millora en la prevenció d’ictus a Girona

Investigadors de l’Idibgi i el Trueta volen identificar biomarcadors en sang i ressonància magnètica cerebral que permetin detectar aneurismes

Investigadors de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Girona (Idibgi) i l’hospital Josep Trueta inicien un projecte de recerca per avaluar el risc de ruptura dels aneurismes cerebrals mitjançant una analítica de sang i tècniques avançades de ressonància magnètica cerebral. El projecte anomenat Aneugir està encapçalat pel neuròleg i neurointervencionista del Servei de Neurologia de l’Hospital Trueta, Mikel Terceño, alhora investigador del grup de Patologia Cerebrovascular de l’Idibgi, i està finançat per l’Insti- tuto de Salud Carlos III (ISCIII).

Un aneurisma cerebral es produeix quan s’eixampla la paret d’un vas sanguini del cervell, pro- duint un «sac» o «bossa» que sobresurt en aquell punt del vas. Generalment, els aneurismes no presenten símptomes, però si creixen o es trenquen, poden produir un ictus hemorràgic anomenat hemorràgia subaracnoïdal que posi en risc la vida de la persona, ja que es tracta del tipus d’ictus amb major morbimortalitat i el que afecta gent més jove. La mortalitat associada és del 35%, i també ocasiona una discapacitat laboral permanent del 36% entre els afectats, aproximadament.

La ruptura d’un aneurisma ce- rebral es pot produir en qualsevol edat de la vida i a qualsevol per- sona, tot i que és més freqüent en dones que en homes i afecta especialment a persones d’entre 40 i 70 anys. Alguns dels factors de risc per presentar un aneurisma cerebral són la hipertensió arterial, el tabaquisme i tenir antecedents familiars.

La prevalença dels aneurismes intracranials és d’aproximadament un 3% i causa entre 6 i 9 ca- sos d’hemorràgia intracranial per cada 100.000 habitants a l’any. A la Regió Sanitària de Girona es produeixen entre 30 i 40 casos d’aneurisma cerebral trencat a l’any, i a la Unitat de Neurointer- vencionisme de l’hospital Trueta, de referència a la Regió, es valo- ren més de 100 casos d’aneuris- mes cerebrals anualment.

Poder predir el risc de creixement i trencament dels aneurismes cerebrals és clau per tractar-los abans que es produeixin, i evitar les conseqüències negatives que pot comportar en la vida d’aquestes persones. En aquest sentit, el projecte vol identificar i validar biomarcadors en sang que es correlacionin amb lapresència d’un aneurisma cerebral que no s’hagi detectat, i també amb la inestabilitat de la paret aneurismàtica i el seu possible trencament.

Trobar aquests biomarcadors pot obrir la porta a poder identificar i valorar aquests casos mit- jançant una simple anàlisi de sang i amb tècniques de ressonància magnètica al pacient, ambdues, proves no invasives i sense efectes negatius, com sí que passa amb la radiació ionitzant d’altres proves de diagnòstic com són el TAC i l’angiografia cerebral. A més, aquestes vies també per- metrien detectar casos que actualment només s’identifiquen quan ja es produeix el vessament, o bé per les proves que es duen a terme per altres circumstàncies, com per exemple en ressonànci- es cerebrals que es facin arran d’un episodi de migranya o per un ictus isquèmic.

Crida per a l’estudi

Per a fer l’estudi, el projecte durà a terme l’anàlisi de sang i ressonàncies magnètiques d’uns 80 pacients amb aneurisma cerebral i de 40 persones sanes. Per això l’equip fa una crida a persones voluntàries que hi vulguin partici- par, d’entre 40 i 75 anys d’edat. Aquest estudi ha estat finançat per l’Institut de Salut Carlos III.

Font: Diari de Girona