Campus de la Salut > Salut estudia detectar el càncer de pell a través de la Intel·ligència Artificial

Campus Salut

El departament de salut ha fet el primer pas per començar a incorporar la intel·ligència artificial (IA) al sistema sanitari català.

Ahir, 19 de juny del 2023, hi va haver la primera reunió de constitució i treball del Comitè Directiu del Programa Salut/IA, format per alts representants de l’àmbit de la salut de Catalunya, professionals de la pràctica clínica i persones expertes en intel·ligència artificial. Entre els membres del Comitè Directiu del Programa Salut/IA, hi ha la cap d’infermeria d’urgències de l’hospital de Figueres, Sandra Duran, i el director de l’Observatori d’Ètica en Intel·ligència Artificial de la Universitat de Girona, Albert Sabater.

L’objectiu del programa és crear un entorn facilitador per al desenvolupament i la implementació d’eines d’intel·ligència artificial que contribueixin a la millora assistencial i a la sostenibilitat del sistema de salut de Catalunya. El projecte donarà suport a iniciatives com la plataforma de suport al diagnòstic de càncer de pell de l’hospital Clínic, que podrà contribuir a millorar el diagnòstic precoç de la malaltia.

L’Observatori d’IA en Salut ha identificat més de 100 solucions d’IA que s’estan desenvolupant o emprant al SISCAT i als centres de recerca de Catalunya i segueix recopilant informació activament. De les iniciatives identificades, el 47% es duen a terme en l’àmbit hospitalari, el 24% en atenció primària i el 8% en salut mental, entre d’altres.

Les eines són emprades en el 61% dels casos en procediments mèdics i quirúrgics i, en el 16%, en procediments de gestió. Per especialitats mèdiques, les solucions d’IA més reportades són en oncologia mèdica, amb un 20% dels casos; seguit per medicina general, amb un 14%; i radiodiagnòstic i medicina familiar i comunitària, amb un 12% respectivament.

En el cas de l’hospital Clínic, des de fa més decinc anys, l’equip de dermatologia està treballant amb eines d’IA per donar suport als professionals en el diagnòstic dels melanomes i tractar de democratitzar aquesta tecnologia per a la prevenció i cribratge precoç de la malaltia en la població general. En concret, han desenvolupat algoritmes per a la classificació de tumors de la pell amb fotografia digital d’alta precisió en el laboratori, i estan treballant en models predictius de pronòstic amb IA dels pacients amb càncer.

Els següents passos de l’equip del Clínic són l’avaluació de les eines d’IA en estudis amb pacients reals per tal de poder validar-les abans de la seva incorporació com a eina de suport diagnòstic per als professionals de la salut a Catalunya.