Altres Estructures de Recerca > GALI > Maneres de veure el món > Àmbits > Comptants amb els dits i les mans

Gabinet d'Assessorament Lingüístic per a la Immigració (GALI)

Comptant amb els dits i les mans

Panjabi

A diversos països, en general amb presència de persones musulmanes (Pakistan, Índia, Senegal, etc.) es pot comptar fins a 30 amb els dits: es compten tres segments per cada dit, els delimitats per les línies. És un recurs útil per fer càlcul, sobretot si no tens calculadora. En aquest vídeo es veuen les mans d'una noia comptant fins a 30 en panjabi.

palmells oberts de les dues mans amb la numeració de cadascun dels 3 segments de cada dit, fins a 30

Tagal

En tagal es comença a comptar amb el dit petit de cada mà: el dit petit de la mà esquerra és l'1 i el dit petit de la mà dreta és el 6.

Font:

Yutaka Nishiyama (2013), «Counting with the fingers», International Journal of Pure and Applied Mathematics, 85, 5, pàgs. 859-868.

Xinès

Totes les cultures fan servir els dits i les mans per comptar (d’aquí els nostres dígits). Però els gestos associats a cada número poden variar molt d’una llengua a una altra. Per als haussa (Nigèria i Níger), per exemple, ‘cinc’ s’expressa amb el puny tancat i ‘deu’ amb les dues mans juntes amb tots els dits aparellats; la mà estesa és un signe de maledicció. En xinès es pot comptar fins a 10 amb una sola mà; hi ha tres maneres d'expressar el número 10: veure vídeo .

Els gestos en wu són els mateixos, tot i que els mots canvien: veure vídeo .

En el vídeo següent  podem veure com compta ràpid amb les mans una persona d'origen xinès: veure vídeo .

Els números 8 i 4

A la Xina, com en la major part de cultures, hi ha números que s’associen a la bona sort i d’altres que tenen connotacions negatives. Sovint la raó es troba en la similitud entre el nom del número i altres mots de la llengua. Així, el 8 (八) és un bon número en la tradició xinesa perquè s’assembla a la paraula que significa ‘pròsper’ (發) o, en algunes varietats, ‘fortuna’. També hi ha similitud visual entre dos vuits (88) i el shuāng xĭ ‘doble alegria’ (囍), un motiu decoratiu popular compost per un caràcter estilitzat repetit (喜), el qual significa ‘alegria’ o ‘felicitat’.

És per això que la cerimònia d’obertura dels Jocs Olímpics de Pequín va començat el 08/08/08 a les 8 hores, 8 minuts i 8 segons. I la ruta d’Amsterdam a Hong Kong de la KLM duu el número  KL888.

El número 4 (四, sì), en canvi, es considera desafortunat perquè és gairebé homòfon amb la paraula que significa ‘mort’ (死, sǐ). Per això hi ha línies de productes que se salten el 4 (com la gamma de telèfons Nokia) i hi ha edificis on no hi ha un planta quarta (de la mateixa manera que en alguns països occidentals no hi ha una planta número 13).

A Hong Kong, alguns gratacels ometen tots els pisos que tenen un 4 (4, 14, 24, 34...) i tots els compresos entre el 40 i el 49. Així, doncs, un edifici que tingui una planta 50 pot tenir en realitat tan sols 35 pisos. Als números 5, 6 i 7, també se’ls atribueixen connotacions negatives.