Máster en Cambio Ambiental: Análisis y Gestión

Seminari Paisatges Salvats – Paisatges per Salvar

Més d’un centenar de persones es reuneixen a la UdG per reflexionar sobre societat civil, mobilitzacions i defensa del territori a les comarques gironines.

El seminari teòric-pràctic Paisatges Salvats-Paisatges per Salvar, celebrat a la Facultat de Lletres de la UdG el dimecres 17 d’octubre, ha reunit més d’un centenar de persones, entre activistes dels moviments en defensa del territori, professionals, estudiants, investigadors i representants de l’Administració.

Pel matí, Carol Coll Presidenta de l’Associació Naturalistes de Girona ha fet una introducció general sobre els conflictes i moviments ambientals a les comarques gironines. Posteriorment, s’han tractat els recursos de comunicació (Enric Cortiñas - ANG i Toni Llobet –Il·lustrador naturalista), els procediments d’avaluació ambiental de plans i projectes (Francesc Espinal - DEPANA) i les estratègies de lobby ambiental que practiquen les organitzacions ecologistes (Lydia Chaparro – Fundació ENT), per tal de donar eines i apoderar el públic participant en casos de defensa del territori.

Per la tarda, Sergi Nuss del Departament de Geografia de la UdG, ha presentat un treball que recull 60 paisatges gironins salvats gràcies a la mobilització social des de 1976, elaborat de forma col·laborativa amb les entitats del territori. Reivindicacions que la dècada dels 70 i 80 es van focalitzar sobretot en espais d’alt valor natural que han passat a formar part de la xarxa d’espais protegits. Des dels anys 90, l’abast de la defensa del territori ha anat més enllà, per tal de lluitar pels paisatges on transcorre la vida quotidiana de la població i on succeeixen la major part de les transformacions; en forma d’infraestructures viàries i energètiques, polígons industrials, plantes de tractament de residus, urbanitzacions, etc. Eduard de Ribot, advocat dels col·lectius ecologistes, ha exposat una varietat de tècniques jurídiques emprades en aquesta mena de casos i que han propiciat una trentena de Victòries en la defensa del territori gironí; una ponència que ja ha tingut 135 visualitzacions al canal de Youtube de la UdG. Malgrat tot, la conclusió és que una tercera part dels paisatges salvats, encara es troben sota amenaça per la possible reactivació dels projectes causa del conflicte, o fins i tot per la inexecució de sentències judicials.

La jornada es va tancar amb la taula rodona El model territorial de la Costa Brava: un debat obert, accessible online, moderada per Mita Castañer, directora de la Càtedra de Geografia i Pensament Territorial. Marta Ball-llosera, de la IAEDEN-Salvem Empordà, Eduard de Ribot, advocat, Marc Marí, coordinador de la candidatura de Reserva de la Biosfera de Diputació de Girona, Jordi Domènech, cap dels Serveis Territorials d’Urbanisme a Girona del Departament de Territori i Sostenibilitat, i Joan Vicente, professor del departament de Geografia, van debatre a l’entorn de la pregunta “La Costa Brava es pot permetre continuar creixent urbanísticament?” i quines són les solucions a aplicar. En aquest sentit, la reclamació de la Plataforma SOS Costa Brava que la Generalitat elabori un nou Pla Director Urbanístic (PDU) del Sistema Costaner, ha estat escoltada, i Jordi Domènech va anunciar l’inici dels treballs de revisió de sòls 135 sectors de sòl urbanitzable als municipis del litoral, com a part d’un nou PDU de revisió de sòls no sostenibles.

El seminari va tenir un important seguiment a les xarxes amb 335 piulades i repiulades, i un abast potencial de 180.000 usuaris.

Les pancartes penjades pels col·lectius van decorar per un dia de reivindicació ecologista el claustre de la Facultat de Lletres.

El programa havia de continuar el divendres 19 d’octubre amb un tour en autocar per visitar, en 3 itineraris, 7 victòries en la defensa del territori entre els quals la cala Castell, i un espai actualment en conflicte, la Pineda d’en Gori de Palamós. A causa de les previsions de pluja, l’activitat s’ha hagut d’ajornar per una nova data abans d’acabar l’any.

Un dossier imprès i en pdf recull els resultats de l’inventari de Paisatges Salvats 1976-2018 i els 3 itineraris a efectuar en el tour posposat. Per a qualsevol altra informació, podeu contactar l'equip organitzador a: paisatgessalvatsUdG@gmail.com

Activitat realitzada gràcies als Ajuts de Compromís Social de la UdG i amb el suport del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya.

Ponències:

Conflictes ambientals i moviments socials a les comarques gironines. Carol Coll (ANG).

Comunicació de la defensa del territori. Enric Cortiñas (ANG)

Arts visuals, imatge i comunicacó. Toni Llobet (il·lustrador naturalista).

Participació ciutadana en el procediment de tramitació i avaluació de plans i programes d’incidència ambiental. Francesc Espinal (DEPANA).

Lobby ambiental i campanyes de defensa del territori: eines per l'efectivitat. Lydia Chaparro (Fundació ENT).

Paisatges Salvats: 40 anys de mobilitzacions socials en defensa del paisatge a les comarques gironines. Sergi Nuss (UdG).

10 Anys de l’Anuari Territorial: transformacions i conflictes territorials a Catalunya 2003-2015. Josep Bàguena (SCOT).

Salvem l’Empordà: el “què, qui, com” d’una història d’èxits. Marta Ball- llosera (IAEDEN-Salvem l’Empordà).

Victòries en la defensa del territori: Arguments legals, tècniques jurídiques i recursos socials i tècnics per salvar paisatges. Eduard de Ribot (advocat especialitzat en dret administratiu, urbanísti

10 Anys de l’Anuari Territorial: transformacions i conflictes territorials a Catalunya 2003-2015. Joan López, Irene Navarro i Josep Bàguena (SCOT).