Recomanacions pràctiques per la introducció de la perspectiva de gènere

Comunicació oral i dinàmiques a l’aula

• Descriptor: En la comunicació amb els i les estudiants a l’aula cal tenir cura d’afavorir una participació paritària.
  • Exemples: Conformar els grups de treball, repartir els torns de paraula i respondre les preguntes de forma paritària.
  • Fonts i enllaços per aprofundir:

• Descriptor: Evitar biaixos de gènere, mitjançant la utilització del llenguatge inclusiu en el moment de referir-se o identificar sectors professionals (ELS jutges, ELS advocats, ELS notaris), socials (ELS polítics, ELS policies) o econòmics (ELS treballadors, ELS empresaris, ELS inversors, ELS sindicalistes) tradicionalment masculinitzats o feminitzats (LES dones de la neteja) per raons diferents.
  • Exemples: Emprar mots sense marca de gènere (judicatura, advocacia, notariat), identificar els subjectes de manera neutra com a persones (persones treballadores) o, si es tracta d’una persona en concret, identificar el seu gènere (el jutge, la jutgessa).
  • Fonts i enllaços per aprofundir:

• Descriptor: Incloure en les classes pràctiques en què participi tot l’alumnat exercicis que permetin evidenciar els biaixos de gènere més comuns a la societat actual.
  • Exemples: Es poden incloure exemples vinculats a la maternitat i l’àmbit laboral, però també preguntes que interpel·lin directament l’alumnat, com ara la identificació de la persona que dona nom a l’aula en què es troben (per exemple, Clara Campoamor).
  • Fonts i enllaços per aprofundir:

• Descriptor: En el marc de l’explicació d’un tema a l’aula o en un seminari en comú entre diverses assignatures, convidar alguna persona referent perquè expliqui la seva experiència professional i personal o una persona que faci poc que hagi escrit un llibre o article especialitzat.
  • Exemples: L’activitat pot consistir únicament en la conferència de la persona convidada o en un seminari participatiu.
  • Fonts i enllaços per aprofundir:
    • Cercador d’expertes de l’Institut Català de les Dones, consultable en línia: https://dones.gencat.cat/ca/ambits/mon-laboral/expertes/
    • Dones en Xarxa, disponible a: https://www.donesenxarxa.cat/