Grup de recerca en Diversitat

Encàrrec de revisió i actualització de la Cartera de Serveis Socials de Catalunya

Dincat ens ha encarregat la revisió i actualització de la Cartera de Serveis Socials de Catalunya d’acord amb la Convenció dels Drets de les Persones amb Discapacitat.

Des de Dincat s’ha encarregat al Grup de Recerca en Diversitat un estudi orientat a actualitzar i revisar la Cartera de Serveis Socials de Catalunya d’acord amb la Convenció dels Drets de les Persones amb Discapacitat. La Dra. Maria Pallisera Díaz coordina aquest treball, en el qual també hi participen la Dra. Judit Fullana Noell, la Dra. Carolina Puyalto Rovira i la Dra. Gemma Diaz Garolera.

La Cartera de Serveis Socials és el document que determina el conjunt de prestacions de serveis, econòmiques i tecnològiques de la Xarxa de Serveis Socials d’Atenció Pública. Està regulada per la Llei 12/2007, d’11 d’octubre. La primera Cartera es va crear l’any 2008. Un dels temes que llavors es va obviar va ser el de cedir protagonisme a les persones usuàries en la presa de decisions sobre com volen ser ateses i formar part d’espais de participació. Des de llavors, la Cartera s’ha anat prorrogant sense fer una anàlisi exhaustiva dels serveis.

En el cas concret de la discapacitat intel·lectual, la ratificació de la Convenció dels Drets de les Persones amb Discapacitat (CDPD) (Nacions Unides, 2006) és un element que afegeix motius de pes a la necessitat de revisar a fons els serveis que s’ofereixen a les persones amb discapacitat per actualitzar-los en coherència als plantejaments de la Convenció, ja que aquesta reconeix "el valor de les contribucions que poden realitzar les persones amb discapacitat al benestar general i a la diversitat", i la necessitat que aquestes tinguin "l'oportunitat de participar activament en els processos d'adopció de decisions sobre polítiques i programes, inclosos els que les afecten directament".

Per tant, revisar la Cartera de serveis a la llum de la Convenció i dels coneixement actual sobre les persones amb discapacitat des del model social i els plantejaments centrats en la persona és necessari per tal de dotar de coherència tant els suports com la forma com s’ofereixen aquests suports a les persones amb discapacitat.

Des d’aquesta perspectiva, el present estudi s’adreça als següents objectius:

O1: Analitzar en quina mesura els suports que ofereix l’actual Cartera de serveis a les persones amb discapacitat intel·lectual i a les seves famílies són coherents amb el plantejament de la CDPD.

O2: Proposar, d’acord amb les persones amb discapacitat i les seves famílies, i tenint en compte l’expertesa de l’àmbit professional, les orientacions a tenir en compte en una futura Cartera de serveis (o altra eina que tingui com a finalitat catalogar i organitzar els suports a les persones amb discapacitat) en coherència amb la CDPD.

O3: Elaborar una guia de suports que reculli les diferents prestacions vinculades amb la discapacitat que concreti els resultats dels objectius O1 i O2 d’acord amb la CDPD.