Grup de Recerca en Noves Dianes Terapèutiques

Càncer

Càncer de mama i càncer de pulmó

Segons GLOBOCAN201, el càncer de pulmó és el més freqüent  al món, amb 2.093.878 casos diagnosticats (11.6%) cada any i el de mama el segon amb més incidència amb 2.088.849 (11.6%) casos referenciats anualment.

Segons dades de la SEOM (Societat Espanyola d’Oncologia Mèdica) basades en la xarxa Espanyola de Registres de Càncer (REDECAN) el càncer de pulmó i el de mama seran els càncer amb més incidència a Espanya al 2020 amb 29.638 i 32.953 nous casos diagnosticats respectivament.

A Catalunya, a la web de l’ICO-ICS s’hi poden trobar les dades relatives als pacients que han sobreviscut un càncer d’aquesta tipologia, als 5 anys després del diagnòstic. Es poden consultar les dades de les persones tractades a l’ICO-ICS entre 2013-2017, homes i dones per separat .

Tant el càncer de mama com el de pulmó presenten una incidència similar  a la població, però el de pulmó té una mortalitat més elevada i per tant una prevalença a 5 anys més baixa que el de mama.

És important destacar que el càncer de pulmó va passar de ser el quart tumor més diagnosticat en dones a l’any 2015, al tercer més diagnosticat a l’any 2019. És a dir, es detecta que cada cop hi ha més dones que pateixen càncer de pulmó des del 1970, probablement relacionat amb l’augment del consum de tabac en dones. Existeix un temps de latència d’aproximadament 20 anys entre l’exposició als carcinògens del tabac i el possible desenvolupament de la malaltia.

CÀNCER DE MAMA

ER/PR+

El càncer de mama ER/PR+ es caracteritza per sobreexpressar els receptors hormonals d’estrògens i/o de progesterona en la membrana cel·lular.

Aquest subtipus és el més habitual i representa aproximadament el 75 % de les pacients amb càncer de mama. Els tractaments actuals es basen en teràpia hormonal.

HER2+

El càncer de mama HER2+ presenta una amplificació del gen ERBB2, que comporta una sobreexpressió del receptor del factor de creixement epidèrmic tipus 2 a la membrana plasmàtica de la cèl·lula cancerosa..

Aquest subtipus correspon aproximadament al 20 % de pacients amb càncer de mama. La sobreexpressió d’HER2 ha permès el desenvolupament de teràpies dirigides contra aquest receptor.

Triple Negatiu

Triple negatiu

El càncer de mama triple negatiu es caracteritza per no sobreexpressar receptors d’estrogen, progesterona ni el receptor HER2. Representa aproximadament el 15 % de les pacients diagnosticades de càncer de mama..

No existeixen dianes terapèutiques per a aquest tipus de càncer i només es pot tractar amb quimioteràpia, de manera que la necessitat de trobar noves estratègies s’ha intensificat.

CÀNCER DE PULMÓ

El càncer de pulmó es classifica principalment en dos subtipus:

Microcític

El càncer de pulmó microcític és també conegut com a càncer de pulmó de cèl·lules petites. Aquest subtipus correspon al 10-15 % dels casos totals de càncer de pulmó.

No Microcític

No microcític

El càncer de pulmó no microcític (cèl·lules no petites) és el més comú, amb el 85 % dels casos totals de càncer de pulmó. Aquest tipus de càncer se subdivideix en adenocarcinoma (40 %), cèl·lules escamoses (30 %) i carcinoma de cèl·lules grans (15 %).