Pla SiC - Pla de Mentoria

Historia i trajectòria

Des de 2015, com a resposta davant la detecció de necessitats de l’alumnat de nou ingrés

La mentoria és una conversa entre iguals; o sigui, horitzontal. No posseeix dimensió vertical. Això significa que no hi ha ningú en una posició inferior o superior, és una conversa entre estudiants. Es beneficia de les diferències de coneixement entre aquests iguals. Aquesta diversitat aporta riquesa horitzontal, una transmissió de coneixement entre els iguals que beneficia a tots/es els/les implicats/des, no només als mentorats/des, també als mentors/es. Es fonamenta en transmetre i adquirir.

fotografia de grup d'una sessió en una aula

El Pla SiC ofereix una diversitat d’objectius per a l’alumnat de nou ingrés: millorar la integració dels/les nous/ves estudiants/es a la universitat; enfortir el rendiment acadèmic; reduir l'abandonament universitari de primer curs; orientar de manera sistemàtica en el procés educatiu i potenciar actituds i valors positius que puguin ajudar en el present universitari o el futur professional construint una millor persona.

El mentor/a és la figura orientadora del mentorat/da. Serà la persona encarregada d’ajudar en el desenvolupament universitari als/les mentorats/des. Els/les mentorats/des son els receptors del coneixement dels mentors/es. Els professors/es coordinen i recolzen el programa de mentoria.

durant una sessió de grup asseguts en rotllana al terra del gimnàs

Des dels seus inicis el Pla SiC ha anat envolucionant:

Evolució del Pla SiC - Breu trajectòria del pla de mentoria del Grau de Psicologia - la resta d'informació als paràgrafs a continuació

• L’any 2015/2016 es va iniciar amb un pla pilot on varen participar 10 mentors/es i 29 estudiants mentorats/des de primer curs.
  • L’any 2016/2017 es va conformar amb 12 mentors/es i 49 mentorats/des de primer curs; amb l’afegit de 6 alumnes d’ERASMUS.
  • L’any 2017/2018 es va continuar amb 14 mentors/es i 45 mentorats/des de primer curs; i 5 d’ERASMUS.
  • L’any 2018/2019 va culminar amb 18 mentors/es i 51 mentorats/des de primer curs.
  • L’any 2019/2020 es va formar amb 10 mentors/es i 26 mentorats/des de primer curs.
  • L’any 2020/2021 es va formar amb 14 mentors/es i 34 mentorats/des de primer curs.
  • L’any 2021/2022 es va formar amb 11 mentors/es i 60 mentorats/des de primer curs.

Amb el pas dels anys el pla de mentoria ha anat evolucionant en funció de les característiques del grau en psicologia i les avaluacions i revisions sistemàtiques del pla. El projecte dona continuïtat al Pla d'Acció Tutorial (PAT) dels estudis de Desenvolupament humà a la societat de la informació i Psicologia, i avui dia no només pretén orientar acadèmicament els mentorats/des, sinó també fomentar la seva participació durant el pas per la Universitat de Girona. Es vol és anar més enllà de la formació de psicòlegs/ues i formar persones amb les competències i habilitats destacables per a la professió. En aquests darrers anys s'ha anat treballant per a què el pla de mentoria estigui alineat amb el Model Acadèmic de Psicologia (MAP).

El MAP és una representació esquematitzada dels valors, objectius, eixos i elements que configurem el programa educatiu del grau en psicologia de la Universitat de Girona en un moment determinat, alhora que proposa un model d'ensenyament i aprenentatge propi, que es va desplegant de manera integrada, progressiva i col·laborativa gràcies a l'esforç de l'equip docent, l'alumnat i el suport institucional.

Concretament, el Pla Sic es coordina amb el MAP amb la funció d'acompanyar i donar suport a l'alumnat dels estudis del grau i el desenvolupament dels valors que el MAP ha associat a la titulació del grau en psicologia.

Portada El Model Acadèmic dels estudis de grau en Psicologia de la Universitat de Girona (MAP) Esperança Villar Hoz, Mònica Cunill Olivas (Coord.)

A continuació, la Taula 1 mostra un esquema de l’evolució del pla de mentoria. Destacar que aquests canvis de model van motivar els coordinadors i les coordinadores del Pla a presentar una proposta de Grup d’Innovació Docent a l’Institut de Ciències de l’Educació Josep Pallach, proposta que va ser acceptada el 15 de març de 2018, any d’inici del nou pla i on s’adopta el nom GID de Mentoria .

Taula 1: Programació del canvi de pla
  Pla pilot Pla vell Pla nou
Curs 2015-2016 2016-2017 2017-2018 2018-2019 2019-2020 2020-2021
1r mentorats mentorats mentorats mentorats mentorats mentorats