Facultat de Lletres

15/03/2012
Publicació de "Gualba, la de mil veus", d'Eugeni d'Ors, a cura de Xavier Pla
gualba

Amb aquest volum, el novè de l'Obra Catalana d'Eugeni d'Ors, es fa un pas més en la consecució del projecte de publicació de l'obra catalana completa de l'autor del "Glosari"

A principis del segle XX, Eugeni d’Ors i Rovira va escriure una columna diària a La Veu de Catalunya titulada ‘Glosari’, que va ajudar de manera decisiva a redreçar la vida intel·lectual del país i a renovar la llengua i la cultura catalana. Va posar el nom de ‘Noucentisme’ al moviment regeneracionista de començament del segle passat i en va ser el teòric més destacat.

Amb la present publicació, Gualba, la de mil veus, es fa un pas més en la consecució del projecte d'oferir al públic lector l'edició en forma de llibre de la seva obra catalana completa, una iniciativa liderada els últims anys pel professor de l'Institut de Llengua i Cultura Catalanes de la UdG Xavier Pla.

Eugeni d'Ors, Gualba, la de mil veus
Edició, presentació i notes de Xavier Pla

Obra Catalana d'Eugeni d'Ors, 9
Any de publicació: 2012
1ª edició
128 pàgines
Rústega cosida
ISBN: 978-84-7727-525-1

Web de l'editorial Quaderns Crema

«En acomiadar-se a la nit, dalt de l’escala, tremolaven tots dos, talment les fulles ja caduques que, fora, flagel·lava la ja desfermada tempesta. Tremolaven i no sabien separar-se i, miserablement, ajuntaven el tremolor. Aleshores, s’esdevingué una cosa abominable. La làmpara de petroli va escapar-se de la mà d’ell. Damunt, on la mà la tenia, caigué al mig del pit de la noia que ja tancava els ul...ls. L’essència diabòlica vessà, s’escampà, fou tot d’una un torrent de flames. I en fou la noia tota vestida, en les robes, en els cabells, en les mateixes carns. I ella udolà i udolà ell, com les feres udolen. I ella fou en terra, que es torcia en la lira del foc. I ell s’hi precipità a estrènyer les flames, amb els braços, oberts, amb tot el cos, amb la cara, amb les mans… Jo dic, Senyor, l’horror com va ser. Jo dic l’incendi com va ser».

«L’incendi»