Institut de ciències de l'educació

Vídeo de la conferència de Cristóbal Cobo a l'ICEberg Day UdG

Aquest vídeo recull la conferència impartida per Cristóbal Cobo a l'ICEberg Day organitzat per l'ICE Josep Pallach el 27 de juny de 2018.

La conferència impartida per Cristóbal Cobo portava per títol  “La innovación pendiente. Reflexiones sobre educación, tecnología y conocimiento”.

Cristóbal Cobo és un professor i investigador sobre noves tecnologies educacionals, ha treballat en projectes a Europa, Sud-Amèrica i Nord-Amèrica. Actualment és acadèmic i investigador associat a l’Oxford Internet Institute de la University of Oxford i director del Center for Research–Ceibal Foundation d’Uruguai. Una de les seves aportacions més conegudes és el concepte d’“aprenentatge invisible” que va desenvolupar conjuntament amb John Moravec. Recentment ha publicat “La innovación pendiente. Reflexiones sobre educación, tecnología y conocimiento”. Amb aquesta publicació Cristóbal Cobo ens convida a pensar en l’educació des d’una nova òptica, una que planteja que la veritable innovació està en explorar noves formes de valorar i reconèixer el coneixement, tant dins com fora de l’aula.

En la seva intervenció es va centrar en com cal repensar l’aprenentatge en la societat actual on la incertesa, la complexitat i la sobreexposició a la tecnologia en són elements claus. La sobre exposició de tecnologia ha generat un procés quasi il·limitat de generació, i consum d’informació. Aquest fet, ha comportat volums de dades sense precedents que quantifiquen la nostra vida en societat. Avui, la promesa és que aquestes dades explicaran com aprenem (i també com ensenyem). A aquest enfocament se l’anomena “analítiques d’aprenentatge” (learning analytics). Si bé ofereix possibilitats per analitzar l’aprenentatge de noves formes, també redueix el que implica aprendre (un procés social i complex) a, simplement, dades i algoritmes. Serà aquesta la única manera d’entendre l’aprenentatge avui dia? Tot el que es pot mesurar en educació, realment compta? És possible repensar les formes d’aprendre en la era digital?

Aquesta xerrada va explorar aquests i altres interrogants sobre el present i futur de l’aprenentatge.

Veure el vídeo de la intervenció