La Universitat de Girona ret homenatge a Salomó Marquès La Universitat de Girona ret homenatge a Salomó Marquès amb la presentació d’un llibre que reivindica el seu llegat pedagògic i cívic 21 de juny 2026 Publicacions
La Universitat de Girona va acollir un acte d’homenatge a Salomó “Mon” Marquès, en el qual es va presentar el llibre Salomó Marquès: educació, memòria i democràcia. L’acte va reconèixer la seva trajectòria com a pedagog i historiador compromès amb l’educació pública i els valors democràtics. En aquest marc la publicació, promoguda pel Nucli Paulo Freire amb el suport de diverses institucions i editada per Edicions UdG, es va presentar com un homenatge col·lectiu a la seva figura i al seu llegat.El llibre ofereix un retrat complet d’en Mon Marquès mitjançant una estructura coral que inclou una biografia, testimonis i textos propis. Aquesta combinació permet conèixer tant la seva dimensió professional com la humana. A més, posa en relleu els eixos centrals del seu pensament, com la defensa d’una educació transformadora i la recuperació de la memòria històrica, especialment del magisteri republicà i del seu exili. Finalment, l’obra destaca la seva aportació pionera a la història de l’educació, basada en fonts orals i testimonis que han donat veu a col·lectius sovint silenciats, i també destaca el seu compromís amb la democràcia i els drets humans. El llibre esdevé una eina de coneixement i un reconeixement del seu llegat intel·lectual i pedagògic. Alhora, projecta la vigència del seu pensament com a referent per afrontar els reptes educatius i socials actuals. En definitiva, l’obra connecta passat, present i futur.Podeu accedir lliurement al llibre en el repositori de la UdG. Reunió del Nucli Paulo Freire de la UdG. Arxiu Nucli Paulo Freire (Pep Caballé)
Gianluca anuncia la publicació del dossier de les relacions entre centres educatius i Leonardo SpA Llegir més