La Universitat de Girona ret homenatge a Salomó Marquès La Universitat de Girona ret homenatge a Salomó Marquès amb la presentació d’un llibre que reivindica el seu llegat pedagògic i cívic 21 de juny 2026 Publicacions
La Universitat de Girona va acollir un acte d’homenatge a Salomó “Mon” Marquès, en el qual es va presentar el llibre Salomó Marquès: educació, memòria i democràcia. L’acte va reconèixer la seva trajectòria com a pedagog i historiador compromès amb l’educació pública i els valors democràtics. En aquest marc la publicació, promoguda pel Nucli Paulo Freire amb el suport de diverses institucions i editada per Edicions UdG, es va presentar com un homenatge col·lectiu a la seva figura i al seu llegat.El llibre ofereix un retrat complet d’en Mon Marquès mitjançant una estructura coral que inclou una biografia, testimonis i textos propis. Aquesta combinació permet conèixer tant la seva dimensió professional com la humana. A més, posa en relleu els eixos centrals del seu pensament, com la defensa d’una educació transformadora i la recuperació de la memòria històrica, especialment del magisteri republicà i del seu exili. Finalment, l’obra destaca la seva aportació pionera a la història de l’educació, basada en fonts orals i testimonis que han donat veu a col·lectius sovint silenciats, i també destaca el seu compromís amb la democràcia i els drets humans. El llibre esdevé una eina de coneixement i un reconeixement del seu llegat intel·lectual i pedagògic. Alhora, projecta la vigència del seu pensament com a referent per afrontar els reptes educatius i socials actuals. En definitiva, l’obra connecta passat, present i futur.Podeu accedir lliurement al llibre en el repositori de la UdG. Reunió del Nucli Paulo Freire de la UdG. Arxiu Nucli Paulo Freire (Pep Caballé)