Universitat de Girona

Les universitats catalanes a favor de l’oficialitat del català a la Unió Europea

Els rectors i les rectores de l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP) ja van donar suport a la sol·licitud presentada pel Govern de l'Estat espanyol al Consell de la Unió Europea perquè el català sigui inclòs entre les llengües oficials de la Unió Europea. A més, ahir es van adherir al manifest promogut per Òmnium Cultural.

Amb el lema en anglès “Yes to catalan”, els representants de les principals organitzacions socioeconòmiques i de les universitats catalanes s’adhereixen a la iniciativa d’Òmnium Cultural i signen una carta oberta adreçada als 27 estats membres de la Unió Europea en què reclamen que el Consell d’Assumptes Generals aprovi l'oficialitat del català a les institucions europees, en la línia de la recent incorporació del català a la plataforma Erasmus. Si a Erasmus+ ha estat possible, a tota la UE també.

El català forma part del patrimoni cultural europeu i és la llengua pròpia i d’ús de molts ciutadans i ciutadanes europeus, també en l'àmbit acadèmic. El català és la llengua pròpia de les universitats públiques catalanes que som part activa i compromesa del sistema universitari i de recerca europeu. A més, el català  és llengua oficial a Catalunya, les Illes Balears, el País Valencià i Andorra. La comunitat catalanoparlant està formada per 10 milions de persones, aproximadament el 2% de la població de la Unió Europea.

Aquesta sol·licitud comporta, en primera instància, que el català pugui ser emprat en les deliberacions del Parlament Europeu però la seva transcendència va molt més enllà. El reconeixement del català com a llengua oficial permetrà, a aquesta ciutadania  europea, adreçar-se als organismes i tribunals europeus en la seva pròpia llengua i alhora contribuirà a la seva plena normalització habilitant accions en àmbits clau com ara l'etiquetatge de productes en català.

Aquesta decisió reforçarà, sens dubte,  la política de reconeixement dels drets lingüístics i la igualtat entre tota la ciutadania europea. Una decisió, en definitiva, que fa honor al lema que ens vincula al conjunt de la ciutadania europea: units en la diversitat.