Liberi. Recerca en infància, joventut i comunitat

Els acolliments en família aliena

Línia de recerca

Recerca

Factors de benestar i factors de ruptura

Aquesta recerca es va dur a terme finançada per l’Obra Social “la Caixa” a partir d’un conveni amb l'Institut Català de l'Acolliment i de l'Adopció (ICAA). Les IP van ser Carme Montserrat per part de l’ERIDIQV de la UdG i Nuria Fuentes-Peláez per part del GRIFIJ de la UB. Hi van col·laborar Rosa Sitjes i Joan Rigau.

L’objectiu de la recerca era valorar el funcionament dels acolliments en família aliena i fer propostes de millora pensant en el benestar dels infants i adolescents. Concretament, es va voler:

1. Disposar d’una aproximació a la realitat dels serveis d’acolliment per tal d’analitzar els processos de presa de decisions des de l’inici del procés fins al tancament de l’acolliment, i identificar els factors que contribueixen a la ruptura de l’acolliment, com també els casos de retorn al nucli familiar, i de permanència amb els acollidors.
  2. Identificar elements rellevants tant en la comprensió com en la intervenció en els serveis per tal de valorar el benestar dels infants i adolescents al llarg del procés d’acollida.

La població de referència de la recerca van ser tots els infants i adolescents en acolliment en família aliena de Catalunya i els seus acollidors i acollidores, tant els que estaven en actiu com els acolliments ja finalitzats.

La participació directa de totes les entitats ICIF (Institucions Col·laboradores d’Integració Familiar) i de professionals de l’ICAA, com els propis infants i adolescents i els seus acollidors.

Període 2017-2019

Conclusions i propostes de la recerca sobre els acolliments en família aliena

Enllaç

Enllaços d’interès

Cartell XII Jornades AFABAR
Consultar

10th International Foster Care Research Network Conference. Zurich 2019: Do children with disabilities are more likely to be placed with a particular foster carer profiles? Nuria Fuentes-Peláez, Carme Montserrat & Rosa Sitjes

---

XV EUSARF CONFERENCE. Porto 2018: How Can We Guide Decision-Making in Foster Care? Results from Applied Research. Carme Montserrat & Nuria Fuentes-Peláez

Consultar

PUBLICACIONS i congressos

• Fuentes-Peláez, N., Montserrat, C., Sitjes-Figueras, R., & Crous, G. (2023) Differences in the evaluation and satisfaction with foster care between kinship and non-kin foster carers, Journal of Family Studies, DOI: 10.1080/13229400.2023.2223185
  • Fuentes-Peláez, N., Montserrat, C., Sitjes-Figueras, R., & Crous, G. (2021). Breaking the silence on special needs children in foster care: The diversity of children in foster care, carers and processes. Children & Society, 00, e12510. https://doi.org/10.1111/chso.12510
  • Montserrat, C., Fuentes-Peláez, N., Russiñol, A., Llosada-Gistau, J. & Sitjes, R. (2021). Analysis of breakdowns in foster care. EUSARF 2021 – Conference XVI "The Perspective of the Child", September 2021, ZHAW School of Social Work.
  • Fuentes-Peláez, N., Crous, G., Sitjes, R. I Montserrat, C. (2021). Children in kinship and non-kinship foster care: a comparative study. EUSARF 2021 – Conference XVI "The Perspective of the Child", September 2021, ZHAW School of Social Work.
  • Montserrat, C., Llosada-Gistau, J., & Fuentes-Peláez, N. (2020). Child, family and system variables associated to breakdowns in family foster care. Children and Youth Services Review,  109, 104701.   https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.104701
  • Fuentes-Pelaez, N., Montserrat, C., i Sitjes, R. (2019). Do children with disabilities are more likely to be placed with a particular foster carer profiles? 10th International Foster Care Research Network Conference, Zurich, 5-6 September 2019.
  • Montserrat, C., Fuentes-Peláez, N., Crous, G. & Sitjes, R. (2019). Life satisfaction of children in kinship and non-kin foster care: coincidences and discrepances with attributions made by their caregivers. 7th Conference of the International Society for Child Indicators (Estònia, Tartu).