Grup de Recerca en Biologia Animal

La biodiversitat que s’amaga a la Pedra Seca

Arrenca el projecte, liderat pel grup de recerca de Biologia Animal de la UdG, que utilitzarà la biodiversitat per avaluar i posar en valor les construccions de pedra seca.

Els murs i les barraques de pedra seca són elements significatius de molts paisatges mediterranis. Aquestes construccions eren fonamentals per limitar propietats, tancar els animals i formar terrasses pel conreu. Tanmateix, l’abandonament de les explotacions n’ha permès la colonització per la vegetació natural. Aquest procés genera paisatges propensos als incendis i les construccions de pedra seca podrien ser refugis  per la supervivència i recolonització de les àrees cremades pels organismes.

L’objectiu principal del projecte és utilitzar la biodiversitat per avaluar i posar en valor construccions de pedra seca en paisatges del clima mediterrani propensos al foc. Per aquest objectiu, es desenvoluparan i testaran mètodes específics per al mostreig de la biodiversitat que es troba a les construccions de pedra, descrivint-ne les comunitats vegetals i animals associades i analitzant-ne les variables ambientals i estructurals que determinen la riquesa i l'aparició d'espècies a zones de pedra seca. A més, s’avaluarà la potencialitat dels murs de pedra seca com a refugi en front d'incendis. Finalment, es generaran eines per la gestió de les construccions de pedra seca adreçades a administracions, propietaris i altres actors clau dels paisatges de pedra seca.

Aquest projecte forma part d’un Projecte d’Especialització i Competitivitat Territorial (PECT): GIRONA, PATRIMONI ACTIU, que té el finançament de Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Girona.

Per més informació del projecte Biodiversitat del patrimoni de Pedra Seca (PR15-019070) podeu contactar marc.franch@udg.edu