Campus Salut

La UdG desenvolupa PandemonCAT, una aplicació web per seguir les dades actualitzades de la pandèmia

El grup de recerca GRECS ha llançat una primera versió de l’aplicació que mostra les dades de la vacunació a Catalunya. Més endavant, incorporarà els resultats de les proves diagnòstiques, la transmissió, l’hospitalització, els ingressos a les UCI i el nombre de morts.

Un equip científic del Grup de Recerca en Estadística, Econometria i Salut (GRECS) de la Universitat de Girona (UdG) ha desenvolupat l’aplicació web ‘Monitoring the Pandemic in Catalonia (PandemonCAT)’ (www.udg.edu/pandemoncat) per fer el seguiment de la pandèmia de la COVID-19 a Catalunya. Ja s’ha activat la primera fase del web que permet crear mapes i gràfics de l’evolució de la vacunació. Posteriorment, s’activaran dades amb els resultats de les proves diagnòstiques, la transmissió, l’hospitalització, els ingressos a les UCI i el nombre de morts.

De manera interactiva, l’aplicació mostra l’evolució dels percentatges setmanal i acumulat de persones vacunades i la dosi –primera dosi o pauta completa– en les diferents Àrees Bàsiques de Salut (ABS). Per mitjà de mapes i gràfics, proporciona informació del conjunt de la població i segmentada per grups d’edat, des que va començar el procés de vacunació a Catalunya. Totes les dades generades s’actualitzen de manera permanent i es poden descarregar.

Més variables
El projecte pretén fer visible la magnitud, les característiques i l’evolució de l’impacte de la COVID-19 en la població en general i en els grups de població més vulnerables. A més, vol mostrar la influència de variables socioeconòmiques i mediambientals en la propagació en l'espai i en el temps de la infecció pel SARS-CoV-2 i la seva incidència en la mortalitat i la morbiditat. Així, l’aplicació permetrà visualitzar factors com les variables ambientals (contaminants atmosfèrics i informació meteorològica), les variables socioeconòmiques, els punts d’interès on hi pot haver un risc més gran i les dades de mobilitat pública.

L’aplicació forma part del projecte ‘Epidemiologia de la COVID-19. Factors mediambientals i socioeconòmics en l'evolució espai-temporal de la pandèmia’. Aquest estudi està liderat pels investigadors del GRECS Marc Saez i Maria Antònia Barceló i s’ha desenvolupat per Som Chaudhuri i Gerard Giménez i Adsuar, membres del mateix grup de la UdG. La Escuela Andaluza de Salud Pública i la Universitat de Granada també han format part d’aquest projecte finançat per institucions públiques i privades d’àmbit català, estatal i internacional.